Zagadnienia do dyskusji
- Dlaczego, zamiast tradycyjnego terminu „szkolny program nauczania”, współcześnie używa się terminu „program szkolny”?
- Czym różnią się liniowe, systemowe i spiralne modele kreowania programu szkolnego?
- Które z wyodrębnionych przez T. Harvey’a przyczyn oporu nauczycieli wobec zmian mają zastosowanie (ujawniają się) w naszej (polskiej) rzeczywistości?
- Przedyskutuj problemy towarzyszące rekonceptualizacji programu szkolnego (są one przedstawione na stronie 153).
- Jak rozstrzygniesz problemy wyodrębnione przez B. D. Gołębniak, za J. de Métais (przedstawione na stronach 154-155). Są to następujące pytania:
- „Ile europejskości i odpowiedzi na wyzwania globalizmu, a ile troski o budowanie (utrzymanie, ochronę) tożsamości narodowej, kulturowej?
- Jaka wiedza winna dominować w programie, z jakich dziedzin i jak być dobierana oraz w jaki sposób zdobywana?
- Jak duży zakres treści i form obligatoryjnych, a ile wyboru dla uczniów, nauczycieli, przedstawicieli społeczności lokalnej?”.