Rozszerzony spis treści

Część 2. Rozdział 2. Program szkolny (Bogusława Dorota Gołębniak)

Typy podejść do programu szkolnego i ich odmiany

TYP PODEJŚCIA
TECHNICZNO-SCJENTYSTYCZNE NIETECHNICZNO-NIESCJENTYSTYCZNE
  • behawiorystyczne
  • akademickie
  • systemowe
  • menadżerskie
  • humanistyczne
  • rekonceptualistyczne

Charakterystyka podejść do programu szkolnego

Podejście behawiorystyczne
Podstawy Filozofia tradycyjna i konserwatywna (idealizm, realizm)
Behawioryzm: Kolebka: Uniwersytet w Chicago (od Bobbitta i Chartersa do Tylera i Taby)
Od idei i kultu wydajności do powiązań z progresywizmem
Pogląd na rolę szkoły w społeczeństwie Socjalizowanie uczniów stosownie do norm obowiązujących w społeczeństwie
Istota proponowanej edukacji Akcent na wydajność opartą na naukowych podstawach: Metoda – Wynik (logiczność, preskryptywność):
  • techniczne i naukowe zasady
  • paradygmaty
  • modele
  • etapy
  • plan
  • cele i zadania
  • treści i działania
Definicja programu Wąskie definiowanie w kategoriach szczegółowego planu działania
Kreowanie programu Model liniowy
Wzorzec programu Konserwatywno-technologiczny:
  • skupienie na treściach kształcenia (na materiale)
  • uniformizm (program jednakowy dla wszystkich uczniów)
  • szczegółowość
Model kreowania programu Model Tylera
Wdrażanie programu Odgórne
Ewaluacja Podejście scjentystyczne
Podejście humanistyczne
Podstawy Progresywizm: Dewey, Judd, Parker
Psychologia humanistyczna
Teorie rozwojowe Eriksona, Havighursta, Maslowa
Pajdocentryczne metody Fröbla, Pestalozziego, Neilla
Pogląd na rolę szkoły w społeczeństwie Samorealizacja jednostek dla pełnej demokratyzacji życia społecznego
Istota proponowanej edukacji Akcent na indywidualizację, samorefleksję i samorealizację:
  • duża rola doświadczeń
  • gry dydaktyczne
  • uczenie się w małych grupach
  • twórcze rozwiązywanie problemów
  • uczenie całościowe
  • świadomość programu ukrytego
  • brak rywalizacji
  • przestrzeń do negocjowania programu i sposobów jego realizacji
  • idea kolegialności
Definicja programu Szerokie definiowanie w kategoriach doświadczeń
Kreowanie programu Model spiralny
Wzorzec programu Skupienie na uczniu:
  • rozważanie miejsca materiału nauczania (okazja do refleksji nad wiedza˛ i jej krytyki)
  • zasada całościowości
  • elastyczność, wyłanianie się w trakcie interakcji
Model kreowania programu Podejście deliberatywne
Wdrażanie programu Oddolne
Ewaluacja „Miękka” metodologia (np. model koneserski Eisnera)
Podejście rekonstrukcjonistyczne
Podstawy Neoprogresywizm
Radykalni romantycy (Holt, Goodman, Illich)
Rekonceptualiści (Freire, Apple)
Pogląd na rolę szkoły w społeczeństwie Krytyka tradycyjnej edukacji – jej opresyjnego charakteru Postulaty edukacji dla emancypacji, zaangażowanej na rzecz zmiany społecznej, krytycznej wobec kulturowego dziedzictwa
Istota proponowanej edukacji Dynamiczny, całościowy i transcendentalny charakter procesu dydaktycznego, akcent na:
  • język i komunikowanie się
  • samowiedzę
  • osobiste przemyślenia
  • dialog krytyczny
  • świadomość moralną
  • nieunikanie tematów drażliwych
  • miejsce na sztukę, artyzm
Definicja programu Szeroka dynamiczna definicja w kategoriach doświadczeń filozoficzno-psychologicznych
Kreowanie programu Model spiralny/otwarty
Wzorzec programu Brak wzorca; skupienie na poprawie społeczeństwa:
  • poszerzanie granic o intuicję, lingwistykę, nauki polityczne
  • racjonalność estetyczna
  • pluralistyczny charakter i wybieganie w przyszłość
  • strategie reformatorskie (analiza – interpretacja – ocena to za mało)
  • rozwojowy charakter; program „się staje”; rezultaty końcowe są początkiem czegoś innego
Model kreowania programu Perspektywa emancypacyjna Freirego
Wdrażanie programu Oddolne
Ewaluacja „Miękkie” metodologie

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88