Cele nauczania

Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:

  1. odróżnić program szkolny od szkolnego programu nauczania;
  2. wyodrębnić spotykane podejścia do programu szkolnego;
  3. zrekonstruować przesłanki filozoficzne i psychologiczne, do których odwołuje się behawiorystyczne, humanistyczne i konstruktywistyczne podejście do programu szkolnego;
  4. wymienić przedmioty nauczania, które zajmują najwyższą pozycję w behawiorystycznym podejściu do programu szkolnego;
  5. przedstawić definicje programu szkolnego w podejściu behawiorystycznym, humanistycznym i rekonceptualistycznym;
  6. wymienić typy programu szkolnego, które wyróżnia Hanna Komorowska, biorąc pod uwagę czynności nauczania;
  7. wyróżnić typy programu szkolnego, biorąc pod uwagę dobór i sposób łączenia treści w materiał nauczania;
  8. wskazać trzy zasadnicze modele kreowania programu;
  9. odróżnić podejście techniczno-scjentystyczne od podejścia niescjentystycznego i nietechnicznego, mając na uwadze sposób kreowania programu szkolnego;
  10. przedstawić etapy tworzenia programu szkolnego, które wyróżnia w swoim modelu Ralph Tyler;
  11. przedstawić etapy tworzenia programu szkolnego, które wyróżnia w swoim modelu Decker Walker;
  12. wskazać kroki, jakie w koncepcji kreowania programu służącego pobudzaniu i podtrzymywaniu świadomości krytycznej wyodrębnia Paulo Freire;
  13. przedstawić typologie wzorców programu szkolnego zaproponowane przez: Josepha Wilesa i Josepha C. Bondi, Allana C. Ornsteina i Francisa P. Hunkinsa;
  14. scharakteryzować dylematy związane z implementacją programu szkolnego jako procesu zmiany;
  15. opisać sytuacje, w których nauczyciele opierają się zmianom;
  16. przedstawić modele wprowadzania zmiany programowej;
  17. podać znaczenie terminu ewaluacja, wyróżnić typy ewaluacji;
  18. sformułować pytania, które są stawiane w podejściu scjentystycznym i humanistycznym do ewaluacji programu szkolnego;
  19. scharakteryzować problemy towarzyszące rekonceptualizacji programu szkolnego;
  20. scharakteryzować miejsce, z którego rozpoczęła się zmiana programu szkolnego w Polsce po 1989 roku;
  21. przedstawić zmiany dotyczące programu szkolnego, jakie wprowadzono w Polsce w ostatnich latach.

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88