Rozdział 9
Kanały dystrybucji i dystrybucja hurtowa

Wskaż NIEWŁAŚCIWĄ lub NAJGORZEJ DOPASOWANĄ odpowiedź.


Organizowanie dystrybucji polega na

motywowaniu pośredników handlowych
utrzymywaniu zapasów
wyborze środka transportu
zakupie produktów



Dystrybucja bezpośrednia występuje przy założeniu, że producenci wiedzą

gdzie nabywcy chcą nabyć produkty
ile produktów nabywcy kupią
kiedy nabywcy są gotowi do kupna
które produkty nabywcy chcą kupić



Nowy producent rozpoczyna działalność

od lokalnej promocji
od lokalnego poziomu jakości produktu
od usług lokalnych pośredników
w skali lokalnej



W niektórych kanałach niezależni pośrednicy mogą czekać z zakupem produktów aż do czasu, gdy producenci będą zmuszeni sprzedawać produkty w niekorzystnych dla siebie warunkach. Prowadzić to może do

nadmiernych zapasów
nieregularnej produkcji
niewykorzystanej mocy produkcyjnej
obniżenia kosztów marketingu mix



Integracja pionowa kanału organizowana jest w celu uzyskania oszczędności z tytułu większej skali działań marketingowych, a w szczególności z tytułu

promocji
przepływu informacji
rozliczeń finansowych transakcji
separacji dostaw produktów



Przyczynami konfliktów w kanale dystrybucji mogą być takie działania detalistów, jak

domaganie się zwrotu kosztów promocji
nakładanie kar pieniężnych za opóźnione dostawy
pobieranie dodatkowych opłat za eksponowanie produktów w sklepie
pobieranie dodatkowych opłat za przyjęcie do sprzedaży nowego produktu



Agent handlowy uzgadnia z producentem

ceny produktów
kiedy otrzyma prowizyjne wynagrodzenie
procedury składania zamówień i warunki dostawy
terytoria sprzedaży



Do usług brokera (maklera) należy

doprowadzenie do negocjacji warunków dostawy
informowanie o tym, co producent ma do zaoferowania
informowanie o tym, czego nabywca potrzebuje
negocjacja ceny



Tendencja do skupienia hurtowni w regionach wysoko uprzemysłowionych oraz w wielkich miastach wiąże się z

dogodnością transportu, lokalizacji magazynów i instytucji finansowych
koncentracją przemysłu
rozległymi rynkami zbytu
rozproszeniem popytu na produkty



Komputerowa analiza zamówień, sprzedaży i zapasów pozwala

identyfikować produkty przynoszące niskie zyski lub stratę
korygować zapasy w zależności od wahań sprzedaży produktów
wycofać się ze sprzedaży produktów nierentownych
zrezygnować z oznakowania produktów kodami



Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88