Rozdział 5
Organizowanie i metody badań marketingowych

Wskaż NIEWŁAŚCIWĄ lub NAJGORZEJ DOPASOWANĄ odpowiedź.


Proces przygotowawczy do prowadzenia badania marketingowego obejmuje następujące fazy

opracowanie projektu badań, czyli koncepcji, zakresu, pytań i problematyki
sporządzenie przedwstępnego raportu
ustalenie procedur kontrolnych
wybór metod, procedur badań i sposobów kierowania ich przebiegiem



W większych przedsiębiorstwach mogą być powoływane zespoły badawcze przyjmujące formy organizacyjne według

grup produktów
segmentów rynku lub obszarów geograficznych
składników marketingu mix
trybu zakupu produktów



Hipoteza opiera się na

analizie sytuacji
badaniu naukowym
wewnętrznym przekonaniu danej osoby, jej wiedzy o problemie
wynikach z poprzednich badań, studiowaniu specjalistycznej literatury



Przed przystąpieniem do zbierania danych pierwotnych należy przeprowadzić analizę danych wtórnych, ze względu na

dostępność
oszczędność kosztów i czasu
przydatność
złożoność



Materiały pierwotne pochodzą bezpośrednio od nabywców, na przykład opinie

co sądzą o produktach
jak oceniają metody badań
jak zachowują się w określonych sytuacjach
jakie deklarują zamiary zakupów



Ryzyko popełnienia błędów w wywiadach zmniejsza się przez

losowy dobór nabywców
opóźnioną interpretacje wyników
precyzyjne określenie celów badań
zalety lidera



Sondaże pocztowe obejmują następujące działania

dopilnowanie, aby respondenci przeczytali kwestionariusze
dopingowanie do zwrotu kwestionariuszy
pobudzanie do wypełniania kwestionariuszy
wysyłanie kwestionariuszy imiennych do respondentów



Najpopularniejszymi technikami zwiększenia liczby respondentów uczestniczących w sondażach pocztowych są

informowanie respondenta z wyprzedzeniem o nadejściu przesyłki
proponowanie wglądu w uzyskane wyniki
wysłanie listu z podziękowaniem za przesłany kwestionariusz
załączanie pewnej kwoty pieniężnej



Komputerowe wspomaganie pozwala na

integrację wywiadu z programem
łatwy dostęp do danych
objęcie badaniami wszystkich nabywców
szybką analizę odpowiedzi



Wartość badań jest szacowana pod względem ich

popularności
przydatności
rzeczowości
wiarygodności



Marketing

Eugeniusz Michalski

Książka, którą należy mieć pod ręką na uczelni i w pracy! Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu...

więcej »

Materiały dla studentów

Jak pracować z Przewodnikiem? Sprawdź, co Ci radzi Autor. Porady ułatwią Ci także korzystanie z podręcznika.

więcej »

Materiały dla nauczycieli akademickich

Zadaniem Przewodnika do studiowania jest między innymi pomoc wykładowcom w stworzeniu atrakcyjnej formy przekazywania wiedzy z dziedziny marketingu.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88