Słownik
następne » | ||
wnioskowanie (ang. inference), założenie na podstawie jakichś dowodów o występowaniu jakiegoś procesu wewnątrz organizmu na podstawie przesłanek innych niż bezpośrednia obserwacja; proces rozumowania polegający na wyprowadzaniu konkluzji na podstawie zbioru faktów lub uprzednich przekonań i teorii.
wnioskowanie nieświadome (ang. unconscious inference), termin Helmholtza na określenie percepcji występującej poza świadomością.
wnioskowanie statystyczne (ang. inferential statistics), metody pozwalające badaczom ustalić, jakie wnioski można poprawnie wyciągnąć na podstawie zebranych danych.
wpływ informacyjny (ang. informational influence), jeden z powodów, dla których ludzie stosują się do nacisków grupowych; pragnienie, aby mieć słuszność i aby zrozumieć, jak najlepiej postąpić w danej sytuacji.
wpływ miejsca w szeregu (ang. serial position effect), właściwość procesu wyszukiwania w pamięci, polegająca na tym, że łatwiej jest przypomnieć sobie pozycje z początku i końca listy, niż pozycje znajdujące się w jej środku.
wpływ normatywny (ang. normative influence), wpływ grupy na jednostkę wywierany dzięki temu, że pragnie ona być lubianą, akceptowaną i aprobowaną przez innych.
wrażenie (ang. sensation), proces analizy energii fizycznej w świecie zewnętrznym (na przykład fali dźwiękowej lub świetlnej) i przekształcania jej w aktywność neuronalną, która koduje proste informacje o stymulacji narządów receptorycznych.
wskaźnik dziedziczności (ang. heritability estimate), statystyczne oszacowanie stopnia dziedziczenia danej cechy lub zachowania na podstawie zakresu ich podobieństwa u osobników różniących się podobieństwem genetycznym.
wskaźnik podstawowy (ang. base rate), miara statystyczna, która wyraża występującą normalnie częstość danego zdarzenia, tj. jego prawdopodobieństwo bezwarunkowe.
wsparcie społeczne (ang. social support), środki dostarczane przez innych, obejmujące pomoc materialną, oparcie emocjonalne i pomoc w zakresie potrzebnych informacji, które mogą dopomóc danej osobie uporać się ze stresem.
następne » |
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.