Słownik
następne » | ||
warunkowanie klasyczne (ang. classical conditioning), forma uczenia się polegająca na tym, że zachowanie (reakcja warunkowa) zaczyna być wywoływane przez pewien bodziec (bodziec warunkowy), który uzyskał tę zdolność wskutek powiązania go z bodźcem istotnym biologicznie (bodźcem bezwarunkowym); zwane także warunkowaniem pawłowowskim lub reaktywnym.
warunkowanie następcze (ang. forward conditioning), układ czasowy w warunkowaniu klasycznym, polegający na pojawianiu się bodźca warunkowego przed bodźcem bezwarunkowym.
warunkowanie następcze opóźnione (ang. delayed forward conditioning), w warunkowaniu klasycznym układ czasowy, w którym bodziec warunkowy trwa (zostaje opóźniony), dopóki nie pojawi się bodziec bezwarunkowy.
warunkowanie następcze śladowe (ang. trace forward conditioning), w warunkowaniu klasycznym układ czasowy, w którym bodziec warunkowy przestaje działać przed pojawieniem się bodźca bezwarunkowego; jednakże przypuszczalnie jakaś forma śladu pamięciowego wypełnia lukę między wyłączeniem bodźca warunkowego a pojawieniem się bodźca bezwarunkowego.
warunkowanie równoczesne (ang. simultaneous conditioning), w warunkowaniu klasycznym układ czasowy, w którym bodziec warunkowy i bodziec bezwarunkowy podaje się w tym samym czasie.
warunkowanie sprawcze (ang. operant conditioning), uczenie się, w którym zmienia się prawdopodobieństwo czy częstość danej reakcji zmieniając jej konsekwencje; zob. warunkowanie instrumentalne.
warunkowanie wsteczne (ang. backward conditioning), układ czasowy w warunkowaniu klasycznym polegający na tym, że bodziec warunkowy podaje się po bodźcu bezwarunkowym.
warunkowy czynnik wzmacniający (ang. conditioned reinforcer), w warunkowaniu instrumentalnym bodziec poprzednio obojętny, który stał się czynnikiem wzmacniającym.
wdrukowanie (ang. imprinting), prymitywna forma uczenia się, w której młode niektórych zwierząt fizycznie podążają za pierwszym poruszającym się przedmiotem, jaki widzą i/lub słyszą, oraz wytwarzają wobec niego przywiązanie.
wgląd (ang. insight), zjawisko, występujące w zadaniach polegających na rozwiązywaniu problemów, w którym uczenie się wynika ze zrozumienia (często nagłego) relacji, a nie z dokonywanych na oślep prób i błędów.
następne » |
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.