Słownik
następne » | ||
warunkowanie instrumentalne (ang. instrumental conditioning), uczenie się relacji między reakcją a jej konsekwencjami; zwane także warunkowaniem sprawczym.
warunkowanie klasyczne (ang. classical conditioning), forma uczenia się polegająca na tym, że zachowanie (reakcja warunkowa) zaczyna być wywoływane przez pewien bodziec (bodziec warunkowy), który uzyskał tę zdolność wskutek powiązania go z bodźcem istotnym biologicznie (bodźcem bezwarunkowym); zwane także warunkowaniem pawłowowskim lub reaktywnym.
warunkowanie następcze (ang. forward conditioning), układ czasowy w warunkowaniu klasycznym, polegający na pojawianiu się bodźca warunkowego przed bodźcem bezwarunkowym.
warunkowanie następcze opóźnione (ang. delayed forward conditioning), w warunkowaniu klasycznym układ czasowy, w którym bodziec warunkowy trwa (zostaje opóźniony), dopóki nie pojawi się bodziec bezwarunkowy.
warunkowanie następcze śladowe (ang. trace forward conditioning), w warunkowaniu klasycznym układ czasowy, w którym bodziec warunkowy przestaje działać przed pojawieniem się bodźca bezwarunkowego; jednakże przypuszczalnie jakaś forma śladu pamięciowego wypełnia lukę między wyłączeniem bodźca warunkowego a pojawieniem się bodźca bezwarunkowego.
warunkowanie równoczesne (ang. simultaneous conditioning), w warunkowaniu klasycznym układ czasowy, w którym bodziec warunkowy i bodziec bezwarunkowy podaje się w tym samym czasie.
warunkowanie sprawcze (ang. operant conditioning), uczenie się, w którym zmienia się prawdopodobieństwo czy częstość danej reakcji zmieniając jej konsekwencje; zob. warunkowanie instrumentalne.
warunkowanie wsteczne (ang. backward conditioning), układ czasowy w warunkowaniu klasycznym polegający na tym, że bodziec warunkowy podaje się po bodźcu bezwarunkowym.
warunkowy czynnik wzmacniający (ang. conditioned reinforcer), w warunkowaniu instrumentalnym bodziec poprzednio obojętny, który stał się czynnikiem wzmacniającym.
wdrukowanie (ang. imprinting), prymitywna forma uczenia się, w której młode niektórych zwierząt fizycznie podążają za pierwszym poruszającym się przedmiotem, jaki widzą i/lub słyszą, oraz wytwarzają wobec niego przywiązanie.
następne » |
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.