Słownik
następne » | ||
twierdzenie (ang. proposition), abstrakcyjna jednostka znaczenia, które wyraża związek między pojęciami, przedmiotami lub zdarzeniami.
tworzenie pojęć (ang. concept formation), wyodrębnianie tych własności bodźca, które są wspólne klasie przedmiotów lub koncepcji.
twór siatkowaty (ang. reticular formation), wydłużona struktura w środku pnia mózgu, przez którą przechodzą informacje czuciowe w drodze do wyższych ośrodków mózgowych; odgrywa ważną rolę w pobudzaniu i aktywacji organizmu, a także w sterowaniu uwagą i w różnicowaniu percepcyjnym.
twórczość (ang. creativity), swobodny proces myślenia z użyciem wyobraźni istotny w akcie tworzenia; pojawienie się nietuzinkowych, lecz właściwych w danej sytuacji reakcji.
typ (ang. type), odrębny od innych układ cech osobowości.
typ osobowości (ang. personality type), charakterystyczny układ cech osobowości pozwalający kategoryzować ludzi, rozróżniać ich na podstawie różnic jakościowych a nie ilościowych.
uczenie się (ang. learning), proces oparty na doświadczeniu, który prowadzi do względnie trwałej zmiany zachowania lub możliwości zachowania.
uczenie się a wykonanie (ang. learning-performance distinction), różnica między tym, co zostało wyuczone, a tym, co wyraża się w zachowaniu zewnętrznym danego organizmu.
uczenie się awersji do smaku (ang. taste-aversion learning), biologiczne predyspozycje do uczenia się, polegające na tym, że organizm uczy się w jednej próbie unikać pokarmu, po spożyciu którego zachorował; po raz pierwszy wykazane przez Johna Garcię.
uczenie się przez obserwację (ang. observational learning), proces uczenia się nowych reakcji przez obserwowanie zachowania innych osób.
następne » |
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.