Słownik

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     

rozproszenie uwagi (ang. distraction), niezdolność do koncentracji przetwarzania percepcyjnego na obrazach i dźwiękach istotnych dla jakiegoś bieżącego zadania pod wpływem konkurencyjnych myśli, wyobrażeń i nieistotnych bodźców zmysłowych.

rozstęp (ang. range), różnica między najwyższym a najniższym wynikiem w rozkładzie liczebności; najprostsza miara zmienności.

rozumowanie (ang. reasoning), proces myślenia realistycznego, w którym wyciąga się wnioski ze zbioru faktów; myślenie skierowane na dany cel.

rozumowanie dedukcyjne (ang. deductive reasoning), forma myślenia, w której podmiot dochodzi do konkluzji wynikającej logicznie z dwóch lub więcej twierdzeń, czyli przesłanek.

rozumowanie indukcyjne (ang. inductive reasoning), forma rozumowania, w której wnioskuje się o prawdopodobieństwie jakiegoś stanu rzeczy w oparciu o dostępne dane.

rozwiązywanie problemów (ang. problem solving), myślenie ukierunkowane na rozwiązanie konkretnych problemów, w którym podmiot przechodzi od stanu wyjściowego do stanu docelowego stosując cały zbiór operacji umysłowych.

rozwój poznawczy (ang. cognitive development), rozwój procesów poznawczych, obejmujących wyobraźnię, spostrzeganie, rozumowanie i rozwiązywanie problemów.

rozwój przez całe życie (ang. life-span development), badania nad ciągłością, stałością i zmianami w procesach fizycznych i psychicznych, które charakteryzują funkcjonowanie człowieka od poczęcia do ostatnich faz życia.

różnica istotna statystycznie (ang. significant difference), różnica między wynikami grup, którą na podstawie wnioskowania statystycznego uznaje się za prawdopodobnie nie wynikającą z przypadku; przyjmuje się, że aby w psychologii różnicę uznać za istotną statystycznie, minimalny możliwy do zaakceptowania poziom istotności ma odpowiadać p<0,05 (tzn. prawdopodobieństwo, że różnica taka mogła wystąpić przypadkowo, jest mniejsze niż 5 na 100).

różnicowanie bodźców (ang. stimulus discrimination), proces warunkowania, kiedy to organizm uczy się reagować inaczej na bodźce, które w pewnym wymiarze różnią się od bodźca warunkowego.

następne »

PSYCHOLOGIA I ŻYCIE

Philip G. Zimbardo

Ta książka to wzór doskonałej popularyzacji wiedzy psychologicznej. W sposób obiektywny, przystępny i wyczerpujący przedstawia główne dziedziny psychologii i pokazuje ich praktyczne zastosowania.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą Ci opanować materiał z podręcznika Zimbardo Psychologia i życie i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku Zimbardo Psychologia i życie.

więcej »


Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88
/usr/local/www/virtual/aneksy.pwn.pl/psychologia