Słownik
następne » | ||
rozpoznawanie (ang. recognition), metoda wydobywania z pamięci, w której od danej jednostki wymaga się zidentyfikowania czy aktualnie przedstawione bodźce lub informacje były prezentowane uprzednio; zob. przypominanie.
rozproszenie uwagi (ang. distraction), niezdolność do koncentracji przetwarzania percepcyjnego na obrazach i dźwiękach istotnych dla jakiegoś bieżącego zadania pod wpływem konkurencyjnych myśli, wyobrażeń i nieistotnych bodźców zmysłowych.
rozstęp (ang. range), różnica między najwyższym a najniższym wynikiem w rozkładzie liczebności; najprostsza miara zmienności.
rozumowanie (ang. reasoning), proces myślenia realistycznego, w którym wyciąga się wnioski ze zbioru faktów; myślenie skierowane na dany cel.
rozumowanie dedukcyjne (ang. deductive reasoning), forma myślenia, w której podmiot dochodzi do konkluzji wynikającej logicznie z dwóch lub więcej twierdzeń, czyli przesłanek.
rozumowanie indukcyjne (ang. inductive reasoning), forma rozumowania, w której wnioskuje się o prawdopodobieństwie jakiegoś stanu rzeczy w oparciu o dostępne dane.
rozwiązywanie problemów (ang. problem solving), myślenie ukierunkowane na rozwiązanie konkretnych problemów, w którym podmiot przechodzi od stanu wyjściowego do stanu docelowego stosując cały zbiór operacji umysłowych.
rozwój poznawczy (ang. cognitive development), rozwój procesów poznawczych, obejmujących wyobraźnię, spostrzeganie, rozumowanie i rozwiązywanie problemów.
rozwój przez całe życie (ang. life-span development), badania nad ciągłością, stałością i zmianami w procesach fizycznych i psychicznych, które charakteryzują funkcjonowanie człowieka od poczęcia do ostatnich faz życia.
różnica istotna statystycznie (ang. significant difference), różnica między wynikami grup, którą na podstawie wnioskowania statystycznego uznaje się za prawdopodobnie nie wynikającą z przypadku; przyjmuje się, że aby w psychologii różnicę uznać za istotną statystycznie, minimalny możliwy do zaakceptowania poziom istotności ma odpowiadać p<0,05 (tzn. prawdopodobieństwo, że różnica taka mogła wystąpić przypadkowo, jest mniejsze niż 5 na 100).
następne » |
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.