Słownik
następne » | ||
potrzeba osiągnięć (ang. need for achievement), jak się zakłada, podstawowa ludzka potrzeba dążenia do osiągania celów, która motywuje szeroki zakres zachowań i procesów myślowych; pojęcie opracowane przez Henry'ego Murraya i Davida McClellanda przy użyciu testu projekcyjnego TAT.
potwierdzenie behawioralne (ang. behavioral confirmation), proces polegający na tym, że ludzie zachowują się w sposób wywołujący u innych specyficzne, oczekiwane reakcje, a następnie wykorzystują te reakcje do potwierdzenia przekonań o sobie samych.
pourazowe zaburzenie stresowe (ang. posttraumatic stress disorder, PTSD), reakcja, w przypadku której jednostka mimo woli doświadcza ponownie emocjonalnych, poznawczych i behawioralnych aspektów dawnego urazu.
powidok (ang. afterimage), wrażenie wzrokowe pojawiające się po ustaniu działania bodźca.
powtarzanie opracowujące (ang. elaborative rehearsal), powtarzanie nowej, napływającej informacji, umożliwiające przeanalizowanie jej i powiązanie z przechowywaną już wiedzą; ułatwia wyszukiwanie informacji w pamięci.
powtarzanie podtrzymujące (ang. maintenance rehearsal), aktywne powtarzanie informacji w celu ułatwienia późniejszego dostępu do niej.
powtarzanie zachowań w myśli (ang. behavioral rehearsal), wszelkie procedury stosowane w celu ukształtowania i umocnienia każdej podstawowej umiejętności; często stosowane w programach treningu umiejętności społecznych; wymagają od klienta ćwiczenia w myśli pożądanej sekwencji zachowań.
poziom podstawowy (ang. basic level), optymalny poziom kategoryzacji w myśleniu o jakimś przedmiocie; poziom, do którego dostęp w pamięci jest najszybszy, a przetwarzanie informacji najbardziej skuteczne.
poznanie (ang. cognition), procesy tworzenia wiedzy obejmujące uwagę, zapamiętywanie i rozumowanie; również treści tych procesów, takie jak pojęcia i wspomnienia.
poznawcza modyfikacja zachowania (ang. cognitive behavior modification). podejście terapeutyczne, które łączy poznawczy nacisk na rolę myśli i postaw w kształtowaniu motywów i reakcji, z behawioralnym naciskiem na zmienianie zachowania przez modyfikowanie jego konsekwencji w postaci wzmocnień.
następne » |
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.