Słownik
następne » | ||
podejście poznawcze (ang. cognitive approach), podejście do psychologii, które kładzie nacisk na myśl ludzką i wszelkie procesy związane z gromadzeniem informacji, takie jak uwaga, myślenie, zapamiętywanie, oczekiwanie, rozwiązywanie problemów, fantazjowanie i świadomość.
podejście psychodynamiczne (ang. psychodynamic approach), model psychologiczny, w którym zachowanie wyjaśnia się w kategoriach dawnych doświadczeń i sił motywacyjnych; działania rozpatruje się jako wynikające z dziedzicznych instynktów, biologicznych popędów oraz dążeń do rozwiązywania konfliktów między osobistymi potrzebami a wymaganiami społecznymi.
podejście psychofizjologiczne (ang. psychophisiological approach), paradygmat oparty na założeniu, że funkcjonowanie organizmu najlepiej można wyjaśnić w kategoriach biologicznych czy fizycznych struktur i procesów.
podnieta (ang. incentive), bodziec zewnętrzny, który wzbudza motywację w warunkach laboratoryjnych i naturalnych.
podstawowy błąd atrybucji (ang. fundamental attribution error), występująca u obserwatorów zachowań ludzkich tendencja jednoczesnego niedoceniania wpływu czynników sytuacyjnych i przeceniania wpływu czynników wewnętrznych, dyspozycyjnych na te zachowania osób działających w jakichś sytuacjach.
podświadome zdawanie sobie sprawy (ang. subconscious awareness), procesy psychiczne dotyczące materiału, którego aktualnie nie ma w świadomości, lecz można go odszukać w pamięci za pomocą specjalnych procedur przypominania.
podwójna podwzgórzowa teoria głodu (ang. dual hypothalamic theory of hunger), teoria, według której podwzgórze boczne i przyśrodkowe kontroluje rozpoczęcie i zaprzestanie jedzenia.
podwójna teoria pamięci (ang. duplex theory of memory), teoria dotycząca struktury systemu pamięciowego, która postuluje jakościowo różne systemy dla pamięci krótkotrwałej i długotrwałej.
podwójne związanie (ang. double bind), sytuacja, w której dziecko otrzymuje od rodzica wielorakie, wzajemnie sprzeczne przekazy; hipotetycznie, czynnik sprzyjający reakcjom schizofrenicznym.
podwójnie ślepa próba (ang. double-blind control), technika eksperymentalna, pozwalająca wyeliminować tendencyjność wynikającą z oczekiwań eksperymentatorów; polega na utrzymywaniu w nieświadomości zarówno osób badanych, jak i pomocników badaczy, których badanych poddaje się której procedurze.
następne » |
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.