Słownik
następne » | ||
podejście nomotetyczne (ang. nomothetic approach), podejście metodologiczne w badaniu procesów osobowościowych, w którym kładzie się nacisk na wyodrębnienie uniwersalnych wymiarów cech lub regularnych związków pomiędzy różnymi aspektami funkcjonowania osobowości.
podejście poznawcze (ang. cognitive approach), podejście do psychologii, które kładzie nacisk na myśl ludzką i wszelkie procesy związane z gromadzeniem informacji, takie jak uwaga, myślenie, zapamiętywanie, oczekiwanie, rozwiązywanie problemów, fantazjowanie i świadomość.
podejście psychodynamiczne (ang. psychodynamic approach), model psychologiczny, w którym zachowanie wyjaśnia się w kategoriach dawnych doświadczeń i sił motywacyjnych; działania rozpatruje się jako wynikające z dziedzicznych instynktów, biologicznych popędów oraz dążeń do rozwiązywania konfliktów między osobistymi potrzebami a wymaganiami społecznymi.
podejście psychofizjologiczne (ang. psychophisiological approach), paradygmat oparty na założeniu, że funkcjonowanie organizmu najlepiej można wyjaśnić w kategoriach biologicznych czy fizycznych struktur i procesów.
podnieta (ang. incentive), bodziec zewnętrzny, który wzbudza motywację w warunkach laboratoryjnych i naturalnych.
podstawowy błąd atrybucji (ang. fundamental attribution error), występująca u obserwatorów zachowań ludzkich tendencja jednoczesnego niedoceniania wpływu czynników sytuacyjnych i przeceniania wpływu czynników wewnętrznych, dyspozycyjnych na te zachowania osób działających w jakichś sytuacjach.
podświadome zdawanie sobie sprawy (ang. subconscious awareness), procesy psychiczne dotyczące materiału, którego aktualnie nie ma w świadomości, lecz można go odszukać w pamięci za pomocą specjalnych procedur przypominania.
podwójna podwzgórzowa teoria głodu (ang. dual hypothalamic theory of hunger), teoria, według której podwzgórze boczne i przyśrodkowe kontroluje rozpoczęcie i zaprzestanie jedzenia.
podwójna teoria pamięci (ang. duplex theory of memory), teoria dotycząca struktury systemu pamięciowego, która postuluje jakościowo różne systemy dla pamięci krótkotrwałej i długotrwałej.
podwójne związanie (ang. double bind), sytuacja, w której dziecko otrzymuje od rodzica wielorakie, wzajemnie sprzeczne przekazy; hipotetycznie, czynnik sprzyjający reakcjom schizofrenicznym.
następne » |
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.