Słownik
następne » | ||
podejmowanie decyzji (ang. decision making), proces wyboru pomiędzy możliwościami; przyjęcie lub odrzucenie jednej z dostępnych opcji.
podejście AI (ang. AI approach), podejście sztucznej inteligencji (ang. artificial intelligence) przyjmowane w badaniu procesów poznawczych; w badaniu percepcji stosuje się tu trzy poziomy analizy: a) mechanizmy neuropsychologiczne; b) algorytmy operacyjne specyficzne dla procesów percepcji; c) analiza fizycznych własności świata, które umożliwiają ludzką percepcję.
podejście behawiorystyczne (ang. behavioristic approach), model psychologiczny, który zajmuje się przede wszystkim obserwowalnym zachowaniem i jego związkami z bodźcami środowiskowymi; badacze o orientacji behawiorystycznej starają się zrozumieć, w jaki sposób poszczególne bodźce środowiskowe kontrolują pewne rodzaje zachowań.
podejście biologiczne (ang. biological approach), podejście do ustalania przyczyn zachowania, koncentrujące się na działaniu genów, mózgu, układu nerwowego i układu wydzielania wewnętrznego.
podejście ewolucjonistyczne (ang. evolutionary approach), sposób podejścia do psychologii, który kładzie nacisk na doniosłe znaczenie adaptacyjności zachowania i umysłu; opiera się na założeniu, że zdolności umysłowe ludzi, podobnie jak ich zdolności fizyczne, ewoluowały w ciągu milionów lat, by służyć konkretnym celom przystosowawczym.
podejście fenomenologiczne (ang. phenomenological approach), podejście w psychologii osobowości polegające na próbie zrozumienia osoby poprzez zrozumienie jej subiektywnego ujmowania rzeczywistości.
podejście historyczne (ang. historical approach), stosowany w badaniach nad rozwojem schemat badawczy, w którym czas jest główną zmienną niezależną.
podejście holistyczne (ang. holistic approach), teoretyczny sposób podejścia, który wyjaśnia poszczególne działania w kategoriach całej osobowości danej osoby.
podejście humanistyczne (ang. humanistic approach), model psychologiczny, który kładzie nacisk na fenomenologiczny świat jednostki i na jej immanentną zdolność dokonywania racjonalnych wyborów i maksymalnego rozwijania swego potencjału.
podejście idiograficzne (ang. idiographic approach), podejście metodologiczne w badaniu procesów osobowościowych, w którym kładzie się nacisk na zrozumienie unikatowych aspektów osobowości każdej jednostki, a nie na wspólne wymiary, na których można jednostki mierzyć.
następne » |
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.