Słownik

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     

kryterium powszechności (ang. consensus criterion), kryterium stosowane w celu ustalenia, czy jakieś działanie należy przypisać czynnikom sytuacyjnym czy dyspozycyjnym; polega na rozstrzygnięciu, czy większość ludzi w tej samej sytuacji zachowa łaby się w taki sam, czy w inny sposób.

kryterium specyficzności (ang. distinctiveness criterion), kryterium stosowane w celu ustalenia, czy jakieś działanie należy przypisać czynnikom sytuacyjnym czy dyspozycyjnym; polega na rozstrzygnięciu, czy działanie to jest dla danej osoby czymś niezwykłym i nietypowym.

krytyczny punkt zapasów (ang. critical set point), poziom na wewnętrznej "skali" biologicznej, która sygnalizuje ośrodkowemu układowi nerwowemu stan tłuszczu w organizmie; kiedy tłuszcz zmagazynowany w wyspecjalizowanych komórkach spada poniżej tego poziomu, wysyłane są sygnały pobudzające do jedzenia; ma kluczowy wpływ na ilość spożywanego jedzenia i wagę.

krzywa normalna (ang. normal curve), symetryczny rozkład wyników, w którym, w idealnym przypadku, średnia arytmetyczna, mediana i modalna mają tę samą wartość.

kształtowanie zachowania (ang. shaping), technika uczenia się sprawczego, w której wytwarza się nowe zachowanie przez wzmacnianie kolejnych przybliżeń do ostatecznego, pożądanego zachowania; opracowana przez B.F.Skinnera.

kubki smakowe (ang. taste buds), receptory smaku zlokalizowane przede wszystkim w górnej części języka.

kwestionariusz (ang. questionnaire), zbiór pytań w formie pisemnej, stosowany w celu uzyskania indywidualnych odpowiedzi.

latencji stadium (ang. latency stage), w teorii freudowskiej czwarte stadium rozwoju psychoseksualnego (od 6 roku życia do pokwitania); w tym stadium głównym źródłem satysfakcji jest eksploracja środowiska oraz rozwój umiejętności i zainteresowań.

lateralizacja emocji (ang. lateralization of emotion), zróżnicowany wpływ dwóch półkul mózgowych na różne emocje; lewa półkula zdaje się wpływać na emocje pozytywne, takie jak szczęście, podczas gdy na emocje negatywne, takie jak gniew, silniejszy wpływ wywiera prawa półkula.

Lazarusa i Schachtera teoria emocji (ang. Lazarus-Schachter theory of emotion), teoria głosząca, że doświadczenie emocji jest łącznym efektem pobudzenia fizjologicznego i oceny poznawczej, która służy do ustalenia, jak zostanie nazwany wieloznaczny wewnętrzny stan wzbudzenia; poszczególne aspekty tej teorii zostały opracowane niezależnie przez Richarda Lazarusa i Stanleya Schachtera.

następne »

PSYCHOLOGIA I ŻYCIE

Philip G. Zimbardo

Ta książka to wzór doskonałej popularyzacji wiedzy psychologicznej. W sposób obiektywny, przystępny i wyczerpujący przedstawia główne dziedziny psychologii i pokazuje ich praktyczne zastosowania.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą Ci opanować materiał z podręcznika Zimbardo Psychologia i życie i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku Zimbardo Psychologia i życie.

więcej »


Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88
/usr/local/www/virtual/aneksy.pwn.pl/psychologia