Słownik
strategia badań (porównań) podłużnych (ang. longitudinal design), strategia badawcza, w której te same osoby obserwowane są wielokrotnie, niekiedy na przestrzeni wielu lat.
strategia badań (porównań) poprzecznych (ang. cross-sectional design), metoda badawcza, w której grupy badanych, różne pod względem chronologicznego wieku, są obserwowane i porównywane w danym momencie czasu.
strategia badań (porównań) sekwencyjnych (ang. sequential design), podejście badawcze, w którym osoby badane, mało różniące się pod względem wieku, grupowane są według roku urodzenia i obserwowane wielokrotnie w ciągu kilku lat; strategia ta łączy niektóre cechy podejścia poprzecznego i podłużnego.
tożsamość płciowa (ang. gender identity), poczucie "męskości" lub "kobiecości", jakie ma dana osoba; zwykle obejmuje świadomość i akceptację własnej biologicznej płci.
uspołecznienie, socjalizacja (ang. socialisation), trwający całe życie proces, w którym indywidualne wzorce zachowania, wartości, standardy, umiejętności, postawy i motywy są tak kształtowane, aby pozostawały w zgodności z uważanymi w danym społeczeństwie za pożądane.
wdrukowanie (ang. imprinting), prymitywna forma uczenia się, w której młode niektórych zwierząt fizycznie podążają za pierwszym poruszającym się przedmiotem, jaki widzą i/lub słyszą, oraz wytwarzają wobec niego przywiązanie.
wiek chronologiczny (ang. chronological age, CA), liczba miesięcy lub lat od momentu narodzin.
wiek rozwojowy (ang. developmental age), wiek chronologiczny, w którym większość dzieci wykazuje określony poziom rozwoju fizycznego lub umysłowego.
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.