Słownik

znajdź termin     

ukryte wymagania sytuacji badawczej (ang. demand characteristic), sygnały w sytuacji eksperymentalnej, które wpływają na spostrzeganie przez osoby badane żywionych wobec nich oczekiwań badacza; sygnały te w systematyczny sposób oddziałują na zachowanie osób badanych w tej sytuacji; dostarczają alternatywnego wyjaśnienia wpływu hipotetycznych efektów przyczynowych działających zmiennych niezależnych.

uprzedzenie (ang. prejudice), wyuczona postawa wobec pewnego obiektu, której składnikami są: negatywna emocja (ang. niechęć lub strach), negatywne przekonania (ang. stereotypy) usprawiedliwiające tę postawę, oraz intencja behawioralna - dążenie do unikania, kontrolowania, podporządkowania lub wyeliminowania tego obiektu.

wpływ informacyjny (ang. informational influence), jeden z powodów, dla których ludzie stosują się do nacisków grupowych; pragnienie, aby mieć słuszność i aby zrozumieć, jak najlepiej postąpić w danej sytuacji.

wpływ normatywny (ang. normative influence), wpływ grupy na jednostkę wywierany dzięki temu, że pragnie ona być lubianą, akceptowaną i aprobowaną przez innych.

zasada współzmienności (ang. covariation principle), postulowana reguła potocznego wnioskowania o przyczynach zachowania innych osób - za przyczynę danego zdarzenia ludzie zwykle uważają te warunki, które zmieniają się systematycznie wraz z tym zdarzeniem; zaproponowana przez Harolda Kelleya.

PSYCHOLOGIA I ŻYCIE

Philip G. Zimbardo

Ta książka to wzór doskonałej popularyzacji wiedzy psychologicznej. W sposób obiektywny, przystępny i wyczerpujący przedstawia główne dziedziny psychologii i pokazuje ich praktyczne zastosowania.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą Ci opanować materiał z podręcznika Zimbardo Psychologia i życie i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku Zimbardo Psychologia i życie.

więcej »


Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88
/usr/local/www/virtual/aneksy.pwn.pl/psychologia