Słownik

następne »
A  B  C  Ć  D  E  F  G  H  I  J  K  L  Ł  M  N  O  Ó  P  Q  R  S  Ś  T  U  V  W  X  Y  Z  Ź  Ż 
znajdź termin     

efekt nastawienia (ang. Einstellung effect), myśleniu, gotowość stosowania do nowych problemów tych samych procedur, reguł i formuł, które zdały egzamin w przeszłości.

efekt pierwszeństwa (ang. primacy effect), silniejsze uleganie informacjom odebranym jako pierwsze z kolei.

efekt placebo (ang. placebo effect), klinicznie znacząca reakcja na pewien bodziec czy sposób leczenia, która występuje niezależnie od ich oddziaływania fizjologicznego.

efekt samorzutnej remisji (ang. spontaneous-remission effect), poprawa, jaka u niektórych pacjentów psychiatrycznych i klientów psychoterapii występuje bez żadnej profesjonalnej interwencji; stanowi kryterium poziomu podstawowego, w porównaniu z którym należy oceniać skuteczność terapii.

efekt stereotypu (ang. stereotype effect), zniekształcenie w ocenie lub obserwacji pojawiające się, kiedy przekonania podmiotu na temat właściwości ludzi należących do jakiejś kategorii wpływają na percepcję obserwowanej jednostki, która do tej kategorii należy.

efekt torowania (ang. priming effect), zaktywizowanie specyficznych, przechowywanych w pamięci danych przez określony bodziec, zwykle podprogowy; typowy przykład pamięci utajonej.

efekt treści przekonań (ang. belief-bias effect), zniekształcenie procesu rozumowania przez wcześniejszą wiedzę, postawy i wartości jednostki, prowadzące do akceptacji przez nią nietrafnych sądów.

efekt wzmacniania częściowego (ang. partial reinforcement effect), prawidłowości polegające na tym, że reakcje nabywane przy zastosowaniu wzmacniania częściowego są trudniejsze do wygaszenia niż reakcje nabywane przy wzmacnianiu ciągłym.

efekt Zeigarnik (ang. Zeigarnik effect), efekt motywacyjny wywoływany przez niedokończone zadania, które tworzą "napięcie zadaniowe" prowadzące niekiedy do lepszego odtwarzania pamięciowego zadań niedokończonych niż dokończonych; pojęcie lewinowskie po raz pierwszy zademonstrowane przez Blumę Zeigarnik.

Ego (ang. Ego), w teorii Freuda, racjonalny aspekt osobowości; kieruje impulsami id tak, by spełnić wymagania rzeczywistości, a jednocześnie utrzymać szacunek jednostki dla samej siebie i zapewnić jej aprobatę społeczną.

następne »

PSYCHOLOGIA I ŻYCIE

Philip G. Zimbardo

Ta książka to wzór doskonałej popularyzacji wiedzy psychologicznej. W sposób obiektywny, przystępny i wyczerpujący przedstawia główne dziedziny psychologii i pokazuje ich praktyczne zastosowania.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą Ci opanować materiał z podręcznika Zimbardo Psychologia i życie i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku Zimbardo Psychologia i życie.

więcej »


Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88
/usr/local/www/virtual/aneksy.pwn.pl/psychologia