Słownik
następne » | ||
efekt główny (ang. main effect), w schemacie badawczym 2 ·2 wpływ, jaki jedna zmienna niezależna ma na zmienną zależną, bez względu na drugą zmienną niezależną lub interakcję obu zmiennych.
efekt Hawthorne'a (ang. Hawthorne effect), źródło błędów wynikających z tego, że psychologiczne skutki wiedzy o tym, iż bierze się udział w eksperymencie, wpływają na zmienne podlegające maniupulacji i pomiarom.
efekt nastawienia (ang. Einstellung effect), myśleniu, gotowość stosowania do nowych problemów tych samych procedur, reguł i formuł, które zdały egzamin w przeszłości.
efekt pierwszeństwa (ang. primacy effect), silniejsze uleganie informacjom odebranym jako pierwsze z kolei.
efekt placebo (ang. placebo effect), klinicznie znacząca reakcja na pewien bodziec czy sposób leczenia, która występuje niezależnie od ich oddziaływania fizjologicznego.
efekt samorzutnej remisji (ang. spontaneous-remission effect), poprawa, jaka u niektórych pacjentów psychiatrycznych i klientów psychoterapii występuje bez żadnej profesjonalnej interwencji; stanowi kryterium poziomu podstawowego, w porównaniu z którym należy oceniać skuteczność terapii.
efekt stereotypu (ang. stereotype effect), zniekształcenie w ocenie lub obserwacji pojawiające się, kiedy przekonania podmiotu na temat właściwości ludzi należących do jakiejś kategorii wpływają na percepcję obserwowanej jednostki, która do tej kategorii należy.
efekt torowania (ang. priming effect), zaktywizowanie specyficznych, przechowywanych w pamięci danych przez określony bodziec, zwykle podprogowy; typowy przykład pamięci utajonej.
efekt treści przekonań (ang. belief-bias effect), zniekształcenie procesu rozumowania przez wcześniejszą wiedzę, postawy i wartości jednostki, prowadzące do akceptacji przez nią nietrafnych sądów.
efekt wzmacniania częściowego (ang. partial reinforcement effect), prawidłowości polegające na tym, że reakcje nabywane przy zastosowaniu wzmacniania częściowego są trudniejsze do wygaszenia niż reakcje nabywane przy wzmacnianiu ciągłym.
następne » |
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.