Słownik
następne » | ||
dysleksja rozwojowa (ang. developmental dyslexia), zaburzenie czytania polegające na przestawianiu liter i/lub cyfr oraz na trudności w odróżnianiu strony prawej od lewej, i górnej od dolnej; obecnie sądzi się, że powodowane jest ono zaburzeniami mózgu.
dysocjacja (ang. dissociation), funkcjonowanie świadomości na różnych poziomach, bez zdawania sobie sprawy z istotnych informacji na innych poziomach.
dysonans poznawczy (ang. cognitive dissonance), teoria, która głosi, że napięcie wywołane rozbieżnością czy niezgodnością elementów poznawczych motywuje ludzi do prób jego redukcji; opracowana przez Leona Festingera.
dziedziczność (ang. heredity), biologiczne przekazywanie cech rodziców na potomstwo.
echo (ang. echo), informacja słuchowa przechowywana w pamięci przez kilka sekund.
EEG, zob. elektroencefalogram.
efekt Ascha (ang. Asch effect), zjawisko będące przykładem wpływu jednomyślnej większości na oceny jednostek, nawet w sytuacjach jednoznacznych; klasyczna ilustracja konformizmu, opracowana przez Solomona Ascha.
efekt aureoli (ang. halo effect), zniekształcenie poznawcze polegające na korzystnym ocenianiu osoby lubianej przez obserwatora na większości lub wszystkich wymiarach.
efekt autokinetyczny (ang. autokinetic effect), złudzenie wzrokowe, polegające na tym, że nieruchomy punkt świetlny w ciemnym pomieszczeniu zdaje się powoli poruszać.
efekt główny (ang. main effect), w schemacie badawczym 2 ·2 wpływ, jaki jedna zmienna niezależna ma na zmienną zależną, bez względu na drugą zmienną niezależną lub interakcję obu zmiennych.
następne » |
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.