Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- wyjaśnić istotę i cel pedagogiki emancypacyjnej w wymiarze jednostkowym;
- podać powód powstania pedagogiki emancypacyjnej z perspektywy naukowo–teoretycznej;
- wskazać zadanie pedagogiki emancypacyjnej z perspektywy historyczno–społecznej;
- wyjaśnić znaczenie łacińskiego słowa emancipatio;
- podać znaczenie pojęcia emancypacji w XVIII wieku;
- wymienić cechy odróżniające myśl Noama Chomsky’ego od myśli Paulo Freire'go i Ivana Illicha;
- wymienić postulaty lewicy heglowskiej;
- wymienić postulaty Antonio Gramsciego;
- wymienić nazwiska filozofów zaliczanych do szkoły frankfurckiej;
- podać inny termin używany do określenia szkoły frankfurckiej;
- scharakteryzować myśl szkoły frankfurckiej;
- podać główne przesłanki Pedagogii uciśnionych Paulo Freire'go;
- wyjaśnić cel programu CIDOC;
- scharakteryzować poglądy Ivana Illicha na edukację, szkołę oraz inne instytucje rozwiniętych społeczeństw kapitalistycznych;
- wskazać termin, jakim Noam Chomsky określa edukację panującą w USA i wyjaśnić jego znaczenie;
- zdefiniować „klasę specjalistów” i „stado” według Noama Chomsky’ego;
- wymienić nazwy seminariów dotyczących pedagogiki emancypacyjnej, prowadzonych przez Zbigniewa Kwiecińskiego;
- wyjaśnić znaczenie terminu „racjonalność emancypacyjna” według Zbigniewa Kwiecińskiego;
- podać najczęstszy zarzut pod adresem pedagogiki emancypacyjnej.