Zagadnienia do dyskusji
- Według Sławomira Sztobryna „zdefiniowanie, czym dokładnie było i jest dla współczesnych Nowe Wychowanie (...) nie jest takie łatwe i oczywiste” (s. 278). Dlaczego? Dlaczego nie jest do przyjęcia definicja głosząca, że Nowe Wychowanie to „koncepcja pedagogiczna, która przeciwstawia się tradycyjnym metodom przyznającym istotną rolę w nauczaniu i wychowaniu nauczycielowi, natomiast koncentruje proces pedagogiczny na dziecku, jego własnej aktywności, potrzebach wieku, jego osobistych upodobaniach i zainteresowaniach” (P. Folquié)?
- Na czym polegał „kopernikański przewrót”, jaki dokonał się na poziomie założeń, przede wszystkim antropologicznych i aksjologicznych, za sprawą Nowego Wychowania?
- Co uzasadnia pogląd, że Nowe Wychowanie było ruchem tragiczno-wizjonerskim w postulowanych celach?
- Dlaczego naczelna idea Nowego Wychowania, głosząca potrzebę wychowania nowego człowieka, ma charakter utopijny?