Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- przedstawić definicję Nowego Wychowania autorstwa D. Dryndy;
- wymienić składniki stanowiące jakościowy wyróżnik Nowego Wychowania;
- wskazać nurty, które złożyły się na rozwój Nowego Wychowania;
- wyliczyć warianty nazwy Nowe Wychowanie, jej genezę i ramy czasowe tego ruchu;
- określić, czego dotyczyła krytyka tzw. szkoły tradycyjnej;
- przedstawić istotę wychowania według Nowego Wychowania;
- przedstawić definicję kształcenia według E. Sprangera;
- wymienić główne idee Nowego Wychowania;
- określić, na czym polegała dychotomiczność pedagogiki Nowego Wychowania;
- wskazać linie rozwojowe pedagogiki Nowego Wychowania autorstwa B. Nawroczyńskiego;
- podać, kiedy powstała Międzynarodowa Liga Nowego Wychowania i jaki był jej główny cel;
- wyróżnić odmiany „nowej szkoły”;
- przedstawić najważniejsze zasady Nowego Wychowania, sformułowane przez A. Ferrièra;
- scharakteryzować krytykę idei i zasad pedagogiki Nowego Wychowania.