Zagadnienia do dyskusji

  1. Jeszcze do niedawna mówiło się, że nauczyciel może wszystko. Teraz ujawnia się sytuacja odwrotna – to uczeń może wszystko, nauczycielowi wolno niewiele. Nauczyciel traci przypisywaną mu władzę. Jakie są tego przyczyny? Co doprowadziło do tak gwałtownej zmiany ról?
  2. Czy uzasadniona jest teza o poszerzaniu się semantycznego znaczenia pojęcia „przemoc” kosztem „agresji”? Jeżeli tak, to co ją uzasadnia?
  3. Dlaczego „wraz z wiekiem następuje zastępowanie agresji/przemocy fizycznej przez agresję werbalną i psychiczną” (s. 279)?
  4. Czy szkoła stanowi arenę zachowań przemocowych, czy też jest ich generatorem?
  5. Dlaczego w ostatnich latach obserwujemy zmianę form przemocy ze strony uczniów w stosunku do nauczycieli (coraz częściej występującą przemoc fizyczną w miejsce dominującej dotychczas przemocy werbalnej)?
  6. Czy szkoła może przeciwdziałać agresji i przemocy, skoro są one charakterystyczne dla całego współczesnego świata?

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88