Zagadnienia do dyskusji
- Jeszcze do niedawna mówiło się, że nauczyciel może wszystko. Teraz ujawnia się sytuacja odwrotna – to uczeń może wszystko, nauczycielowi wolno niewiele. Nauczyciel traci przypisywaną mu władzę. Jakie są tego przyczyny? Co doprowadziło do tak gwałtownej zmiany ról?
- Czy uzasadniona jest teza o poszerzaniu się semantycznego znaczenia pojęcia „przemoc” kosztem „agresji”? Jeżeli tak, to co ją uzasadnia?
- Dlaczego „wraz z wiekiem następuje zastępowanie agresji/przemocy fizycznej przez agresję werbalną i psychiczną” (s. 279)?
- Czy szkoła stanowi arenę zachowań przemocowych, czy też jest ich generatorem?
- Dlaczego w ostatnich latach obserwujemy zmianę form przemocy ze strony uczniów w stosunku do nauczycieli (coraz częściej występującą przemoc fizyczną w miejsce dominującej dotychczas przemocy werbalnej)?
- Czy szkoła może przeciwdziałać agresji i przemocy, skoro są one charakterystyczne dla całego współczesnego świata?