Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- wskazać założenia, których przyjęcia wymagają rozważania nad agresją i przemocą oraz poszukiwania adekwatnych rozwiązań tego zjawiska;
- zdefiniować pojęcie agresji;
- wskazać różnice między agresją a przemocą;
- wyróżnić główne teorie i koncepcje wyjaśniające agresję i przemoc uczniowską;
- opisać, w jaki sposób zjawisko agresji wyjaśnia teoria socjoekologiczna;
- scharakteryzować podejścia stosowane w badaniach agresji i przemocy szkolnej;
- określić, czy płeć i wiek uczniów różnicują nasilenie przejawiania agresji/przemocy;
- wyróżnić typy doświadczeń uczniów z agresją/przemocą;
- określić, w jakim stopniu zjawisko agresji i przemocy dotyczy różnych typów szkół;
- wskazać czynniki wpływające na przemoc w szkole;
- scharakteryzować sposób, w jaki pozaszkolne konteksty socjalizacyjne współdecydują o nasilaniu lub osłabianiu przejawów zachowań agresywno-przemocowych w szkole;
- odróżnić prewencję od interwencji;
- opisać typy przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole;
- wskazać wnioski i sugestie dotyczące agresji, które należy poddać refleksji w celu dalszego rozwijania badań naukowych i projektowania programów profilaktyczno-wychowawczych.