Rozszerzony spis treści

Część 3. Rozdział 16. Pedagogika międzykulturowa (Tomasz Szkudlarek)

Odmiany klasycznego rdzenia pedagogiki

  Odmiana treściowa Odmiana formalna
Źródło pedagogika kultury teoria krytyczna
Przedstawiciele G. Kerschensteiner, S. Hessen J. Habermas
Założenia w perspektywie edukacji międzykulturowej a) poszukiwanie tego, co wspólne (systemu kulturowych wartości) w treściach kultury
b) uniwersalny charakter wartości kulturowych i religijnych bądź zasad racjonalności
a) idea formalnej kompetencji do negocjowania i ustalania norm społecznych
b) uniwersalny charakter wartości kulturowych i religijnych bądź zasad racjonalności
Dziedzictwo uniwersalizmu renesans (humanizm) i oświecenie (racjonalizm) renesans (humanizm) i oświecenie (racjonalizm)
Wychowanie osadzone w idei kultury humanistycznej (świeckiej) lub religijnej osadzone w racjonalności komunikacyjnej, tj. zdolności do racjonalnej argumentacji i takiego kierowania dyskusją, by osiągnąć porozumienie w sprawie wspólnie podzielanych zasad społecznego życia
Etyka wywodzona z wartości zakorzenionych w tradycji kultury przybiera postać etyki dyskursu czyli uniwersalnych zasad ustalania wartości

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88