Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- wskazać prądy umysłowe, które wyznaczyły podstawy nowoczesnej pedagogiki europejskiej;
- wymienić i scharakteryzować możliwe odmiany klasycznego rdzenia pedagogiki; wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy tymi odmianami;
- wskazać rodzaje misji, jakie można wyróżnić w ramach kolonizacji;
- określić, do czego doprowadził opór stawiany zachodnim systemom wartości;
- wskazać skutki, jakie wywołuje obecność przedstawicieli odmiennych kultur w metropoliach Zachodu;
- wymienić podstawowe wyznaczniki działań edukacyjnych podejmowanych w zakresie relacji pomiędzy odrębnymi kulturami;
- określić cele poszczególnych orientacji występujących w ramach edukacji międzykulturowej;
- zdefiniować edukację międzykulturową;
- wskazać różnice pomiędzy edukacją międzykulturową i edukacją wielokulturową;
- przedstawić główny cel kształcenia wielokulturowego zaproponowany przez American Association of Colleges for Teacher Education (Stowarzyszenie Kolegiów Nauczycielskich) oraz sposób osiągnięcia tego celu;
- scharakteryzować nową wersję starego amerykańskiego mitu „tygla kulturowego”;
- przywołać określenie edukacji wielokulturowej zaproponowane przez American Association of Colleges Teacher Education;
- wskazać podstawę, na której ma być kształtowana wspólna europejska tożsamość;
- określić, do czego powinna zmierzać edukacja według dyrektywy Komisji Europejskiej z 1988 roku;
- scharakteryzować polskie doświadczenia w zakresie edukacji międzykulturowej;
- wymienić najważniejsze kontrowersje występujące wokół edukacji międzykulturowej.