Najważniejsze terminy
- okresy szczególnej wrażliwości
„absorbująca psychika”, czyli okresy występujące w życiu dziecka, podczas których jest ono szczególnie podatne na pewien określony rodzaj bodźców płynących ze środowiska, co pozwala mu chłonąć wrażenia i zdobywać wiedzę, co zapewnia jego wszechstronny rozwój; M. Montessori wyróżniła trzy takie okresy w życiu dziecka.
- pedagogika humanistyczna
inaczej pedagogika duchowa; syntetyczne określenie nurtów pedagogicznych, którym początek dało metodologiczne wyodrębnienie nauk humanistycznych przez W. Dilthey’a; istotą pedagogiki humanistycznej jest podkreślanie znaczenia fenomenu duchowości, rozumianego jako „uczłowieczenie jednostki ludzkiej”.
- polaryzacja uwagi
zjawisko głębokiego i długotrwałego zainteresowania dziecka jednym przedmiotem lub czynnością, pozostawania przy niej albo powrotu do niej w celu dokonywania odkryć na drodze głębokich przeżyć osobistych.
- wolność (według M. Montessori)
uwalnianie się dziecka poprzez aktywny rozwój i poprzez ciężką pracę rozwoju; stawanie się wolnym jest procesem dochodzenia do niezależności; M. Montessori wyróżniła pięć rodzajów wolności: biologiczną, społeczną, pedagogiczną, moralną i metodyczną.
- wychowanie (według Marii Montessori)
specyficzny rodzaj „pomocy osobie ludzkiej w osiąganiu przez nią niezależności”, to także „pomoc dawana dziecku od urodzenia w jego psychiczno-duchowym rozwoju”; w tym czasie ma miejsce stały postęp w sferze ducha i ciała, zaś jego siłą sprawczą staje się energia, będąca źródłem aktywności dziecka.