Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- określić, na czym polega podejście do pedagogiki religii wynikające z tradycji Europy kontynentalnej;
- scharakteryzować pedagogikę religii uprawianą w tradycji anglosaskiej;
- wymienić sposoby rozumienia pedagogiki religii, jakie można wyróżnić w zależności od przyjętej definicji jej statusu naukowego i określenia przedmiotu badań;
- wskazać na czym polega alternatywny model pedagogiki religii, w jakich krajach się on rozwija i co stanowi dla niego punkt odniesienia;
- określić, kto po raz pierwszy wprowadził nazwę „pedagogika religii” do użycia naukowego i jak proponował ją rozumieć;
- scharakteryzować zjawisko umiędzynarodowienia pedagogiki religii;
- wskazać początki pedagogiki religii w Polsce oraz źródło inspiracji dla jej pojawienia się w naszym kraju;
- wyróżnić trzy główne nurty w badaniach procesów edukacji religijnej, które uwidoczniły się w latach dziewięćdziesiątych XX wieku w Polsce;
- przedstawić najważniejsze założenia i przesłanki, jakie przyjmują koncepcje pedagogiczno-religijne;
- scharakteryzować antropologię religijną ujmowaną jako podstawa edukacji;
- scharakteryzować przesłankę pedagogiki religii, zgodnie z którą „człowiek stanowi podmiot edukacji”;
- przedstawić rozumienie edukacji w pedagogice religii;
- scharakteryzować edukację rozumianą jako egzystencjalna hermeneutyka tekstów;
- porównać dwa znaczenia edukacji występujące w pedagogice religii jako egzystencjalna hermeneutyka tekstów i jako hermeneutyka doświadczeń;
- przedstawić pojmowanie dialogu w pedagogice religii.