Zadania do wykonania
- Krzysztof Rubacha pisze, że „z przekazami kulturowymi stykamy się wszyscy, a wychowanie, jako praktyka społeczna, jest całkowicie w nie uwikłane” (s. 59). Wskaż przykłady uwikłania wychowania w przekazy kulturowe. Określ jednocześnie stosunek praktyki wychowawczej do tych przekazów.
- Sięgnij do książki Edukacja i stratyfikacja społeczna (Poznań 2003) i wskaż na tej podstawie związek praktyki edukacyjnej ze zjawiskiem selekcji społecznych.
- Zrekonstruuj koncepcje człowieka i świata przyjmowane przez pedagogikę dyrektywną i antypedagogikę.
- Podaj przykłady posługiwania się przez pedagogów kategoriami humanistycznymi, takimi jak: twórczość, wyobraźnia, innowacja, rozwój poznawczy i moralny, samorealizacja, osobowość, wartości i normy kulturowe, postawy, motywacja, transgresja, podmiotowość, tolerancja, rytuał, zmiana społeczna, anomia społeczna, globalizacja, opór, ironia, kultura popularna. Przykłady te zilustruj pracami, w których kategorie takie się pojawiają.