Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- zdefiniować pojęcie wychowania w jego najogólniejszym sensie;
- wyróżnić konteksty wychowania: kulturowy, społeczny, rozwojowy;
- wyróżnić kategorie humanistyki pomagające zrozumieć kulturowy, społeczny oraz rozwojowy kontekst wychowania;
- wskazać osobę, która wprowadziła do analiz pedagogicznych kategorię ambiwalencji;
- scharakteryzować pojęcie ambiwalencji w przekazach kulturowych;
- opisać ambiwalencję ukrytą w roli nauczyciela;
- wyróżnić grupy konceptualizacji wychowania przy uwzględnieniu, bądź pominięciu kategorii ambiwalencji w wyjaśnianiu praktyki wychowania;
- wskazać osobę, która wprowadziła do pedagogiki kategorię decentracji;
- zdefiniować pojęcie decentracji jednostki;
- zdefiniować pojęcie decentracji w znaczeniu makrokulturowym;
- przedstawić zdecentrowany obraz edukacji;
- opisać działanie pedagogiczne w rozumieniu Zbyszko Melosika;
- przedstawić obraz działania pedagogicznego po odrzuceniu kategorii decentracji;
- podać definicję wychowania uwzględniającą kategorię tożsamości;
- scharakteryzować efekt pogranicza według stanowiska Lecha Witkowskiego;
- wyróżnić dwa nurty rozumienia wychowania, jakie otrzymamy po zestawieniu kategorii tożsamości, decentracji i ambiwalencji z pojęciem wychowania.