Zagadnienia do dyskusji
- Jakie konsekwencje dla pedagogiki wynikają z faktu, że „problematyka wychowania sytuuje się na styku różnych dyscyplin współczesnej humanistyki” (s. 59)?
- W jaki sposób można wybrnąć z dychotomii, którą Krzysztof Rubacha przedstawia opisując rozwojowy kontekst wychowania: „Czy wychowanie ma zmierzać do upodobniania jednostki do wzorów kulturowych (status quo), czy może ma być skierowane na wzmacnianie indywidualności (inności) i różnicy” (s. 60)?
- Dlaczego rola nauczyciela nasycona jest ambiwalencją? Dlaczego jest on skazany na konieczność nieprzerwanego oscylowania pomiędzy zaspokajaniem potrzeb i ochroną uczniów a naciskiem na dyscyplinę?
- Co dla nauczyciela/wychowawcy oznacza ujmowanie działania pedagogicznego tak, jak proponuje je rozumieć Zbyszko Melosik („negocjowanie z młodzieżą znaczeń odmiennych wersji rzeczywistości i sposobów zachowania się, różnych (pochodzących od nauczyciela i uczniów) wizji zmian rozwojowych, jakie mogą być skutkiem wychowania” (s. 63)?