Zagadnienia do dyskusji

  1. Jakie konsekwencje dla pedagogiki wynikają z faktu, że „problematyka wychowania sytuuje się na styku różnych dyscyplin współczesnej humanistyki” (s. 59)?
  2. W jaki sposób można wybrnąć z dychotomii, którą Krzysztof Rubacha przedstawia opisując rozwojowy kontekst wychowania: „Czy wychowanie ma zmierzać do upodobniania jednostki do wzorów kulturowych (status quo), czy może ma być skierowane na wzmacnianie indywidualności (inności) i różnicy” (s. 60)?
  3. Dlaczego rola nauczyciela nasycona jest ambiwalencją? Dlaczego jest on skazany na konieczność nieprzerwanego oscylowania pomiędzy zaspokajaniem potrzeb i ochroną uczniów a naciskiem na dyscyplinę?
  4. Co dla nauczyciela/wychowawcy oznacza ujmowanie działania pedagogicznego tak, jak proponuje je rozumieć Zbyszko Melosik („negocjowanie z młodzieżą znaczeń odmiennych wersji rzeczywistości i sposobów zachowania się, różnych (pochodzących od nauczyciela i uczniów) wizji zmian rozwojowych, jakie mogą być skutkiem wychowania” (s. 63)?

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88