Najważniejsze terminy

następne »
znajdź termin     
esencjalizm

nurt konserwatywny pedagogiki amerykańskiej XX w. zwracający się w akademickim modelu kształcenia ku przyszłości i sięgający do realizmu i idealizmu.

kultura szkoły

złożone zjawisko, przejawiające się na trzech poziomach: transracjonalnym, racjonalnym, subracjonalnym.

model emancypacyjny

model wewnętrznie złożony. Widoczne są tu wpływy neoprogresywizmu, rekonceptualizmu, rekonstrukcjonizmu; szkoła zaangażowana jest w zmianę społeczną i stanowi miejsce akulturacji, lokalny punkt oporu.

model refleksyjny

model oparty na podstawach progresywistycznych i humanistycznych, przywiązuje dużą wagę do rozwoju poznawczego wspieranego czynnikami społecznymi; uczenie się w szkole ceniącej refleksyjność ma charakter funkcjonalny; opiera się na aktualnej aktywności dzieci, ujętej w elastyczne ramy organizacyjne w postaci bloków czy tematów wiodących; ważną rolę pełni tu język, który oprócz nośnika informacji, środka wyrażania siebie służy integrowaniu treści.

model terapeutyczny

wywodzi się z orientacji psychologicznej podejmującej kwestię ludzkich możliwości; edukacja w tym modelu polega na wspieraniu niezależności uczniów oraz prowadzenia ich do pełnej akceptacji siebie i innych; od nauczycieli wymaga się pomagania uczniom w radzeniu sobie z własnymi potrzebami i problemami oraz traktowania ich jako indywidualności, kierującej się swoistym dla siebie postępowaniem i kontrolującej własne uczenie się.

nauczanie frontalne

atrybut „pedagogiki klasy” oparty na przekazie kontroli stopnia opanowania materiału.

nauczanie jednostkowe

najstarsza forma nauczania; do jej walorów zalicza się możliwości pełnej indywidualizacji treści, czasu i metod nauczania, natomiast do jej wad niską efektywność oraz znikomy poziom uwzględniania kontekstu społecznego.

perenializm

kierunek pedagogiki amerykańskiej XX w. odwołujący się do przeszłości oraz formułujący cele edukacji w kategoriach kształtowania człowieka racjonalnego i wydobywania prawdy uniwersalnej przez staranne kształcenie intelektu; oparty na założeniach realizmu.

progresywizm

jeden z głównych kierunków pedagogiki amerykańskiej XX w., osadzony w pragmatyzmie, stanowiący podstawę rozmaitych nowych kierunków: edukacji humanistycznej, refleksyjnej czy radykalnej reformy szkoły; jednomyślny w oporze wobec autorytaryzmu nauczyciela i opierania nauczania na pamięciowym opanowaniu wiedzy; ruch progresywistyczny w warunkach amerykańskich znany był pod hasłem „powrotu do podstaw”.

rekonceptualizm

twórcze rozwinięcie idei zmiany świata dzięki edukacji angażującej się w jego sprawy i postrzeganie nauczycieli jako awangardy nowego ładu społecznego; formułuje on „pedagogikę dla uciśnionych” traktującą dialog między uczniami i dorosłymi pragnącymi zmian jako drogę do osiągnięcia krytycznego okresu transformacji.

rekonstrukcjonizm

określany mianem „amerykańskiej filozofii kryzysu”, wnosi sprzeciw wobec idei neutralności szkoły i żądanie przyznania nauczycielom i uczniom prawa do opowiadania się za czymś, okazywania stronniczości wynikającej z rozumowania i wiedzy.

rozwój organizacyjny

skuteczna zmiana dotychczasowej kultury szkoły ze statecznej na kulturę aktywną i współpracującą.

następne »

Teraz do 20% taniej w Księgarni PWN

Pedagogika. T. 1-2
Pedagogika. T. 1-2cena juz od 63,80zamów
Podstawy ekonomii
Podstawy ekonomiicena juz od 47,90zamów
Podstawy fizyki. T. 1-5
Podstawy fizyki. T. 1-5cena juz od 219,60zamów

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88