Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- określić, czego dotyczy zmiana zachodząca w instytucji szkolnej;
- wyodrębnić funkcje związane z instytucją szkoły, które wyróżnia Richard Rorty;
- określić termin „szkoła alternatywna”; wskazać, czym się taka szkoła charakteryzuje;
- wymienić kryteria stosowane przy podziale organizacyjnych form nauczania w tradycyjnej dydaktyce ogólnej;
- zdefiniować termin „nauczanie jednostkowe” oraz wskazać jego wady i zalety;
- określić termin „system klasowo-lekcyjny” i podać jego charakterystyczne cechy;
- scharakteryzować podejmowane próby modernizacji systemu klasowo-lekcyjnego;
- opisać, jak przebiegał rozwój szkolnictwa po II wojnie światowej;
- wyjaśnić, dlaczego w końcu lat 60. XX wieku zdezawuowane zostało przekonanie o wartości wykształcenia;
- zdefiniować termin „progresywizm”; wskazać właściwości pedagogiki progresywistycznej;
- wymienić wyróżniane przez Ivona K. Daviesa podejścia do programu, spotykane we współczesnych szkołach;
- opisać modele szkół, z którymi współcześnie mamy do czynienia;
- scharakteryzować terapeutyczny model szkoły;
- wskazać przesłanki, na jakich oparty jest refleksyjny model szkoły;
- przedstawić przesłanki filozoficzne, do których odwołuje się emancypacyjny model szkoły;
- scharakteryzować koncepcję szkoły jako organizacji uczącej się;
- wyjaśnić zjawisko „kultury szkoły” i wymienić poziomy, w obrębie których się ona przejawia.