Zadania do wykonania
- Scharakteryzuj funkcje szkoły wyróżnione przez Richarda Rorty’ego. Dlaczego funkcje te pozostają na ogół w konflikcie? Czy zasadny jest pogląd Anny Brzezińskiej, „że ten rodzaj napięcia zdaje się być wpisany w funkcjonowanie szkoły jako instytucji”?
- Porównaj dwie formy nauczania: jednostkową oraz system klasowo-lekcyjny. Jakie są walory, a jakie wady każdej z tych form? Dlaczego system klasowo-lekcyjny wpisał się w szkolnictwo „na wieki”?
- Zapoznaj się z książką Ivana Illicha Społeczeństwo bez szkoły (Warszawa 1976). Odtwórz najważniejsze zarzuty, jakie Illich kieruje pod adresem szkoły. Co proponuje on zamiast szkoły?
- Zapoznaj się z (niewielką objętościowo) książką Johna Dewey’a Moje pedagogiczne credo (Warszawa 2005). Zrekonstruuj na tej podstawie podstawowe założenia pedagogiki progresywistycznej.
- Sięgnij do książki Davida Tuohy Dusza szkoły. O tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi (Warszawa 2002). Zapoznaj się z przedstawionymi tam metaforami szkoły jako: ogrodu, orkiestry, fabryki. Zestaw te metafory z opisywanymi przez B.D. Gołębniak modelami szkoły: tradycyjnym, terapeutycznym, refleksyjnym i emancypacyjnym. Co jest efektem tego zestawienia? Jak mają się poszczególne metafory do opisywanych w tym rozdziale modeli szkoły?