Najważniejsze terminy
- synergia
tworzenie wspólnoty osób uczących się.
- taksonomia celów kształcenia
uporządkowanie celów kształcenia i wychowania w możliwie spójny system.
- techniki myślenia innowacyjnego (synektyki i metafory)
techniki polegające na zestawianiu najbardziej odległych i nie pasujących do siebie elementów po to, by dostrzec między nimi pewne powiązania (analogie) lub na fantazjowaniu „na pełnym luzie”.
- technologia informacyjna
inaczej: TI; zespół środków (czyli urządzeń, takich jak komputery i sieci komputerowe) i narzędzi (w tym oprogramowanie), jak również inne technologie, które służą wszechstronnemu posługiwaniu się informacją.
- technopol
proces całkowitego podporządkowania technologii informacyjnej własnej aktywności intelektualnej.
- uczenie się z doradcą
typ uczenia się wyrastający z teorii doradztwa psychologicznego; może ono być stosowane w nauczaniu indywidualnym, grupowym, a także w całej klasie, stającej się wówczas opartą na samodyscyplinie społecznością, wspólnotą osób uczących się.
- zdolności dywergencyjne
termin wprowadzony przez J.P. Guilforda; oznacza on intelektualne zdolności twórcze, ujawniające się jako zdolności do znajdowania wielu różnych rozwiązań zadania.