Zadania do wykonania
- Według B. D. Gołębniak „czynnikiem dynamizującym właściwe życie programu szkolnego jest nauczyciel” (s. 158). Opisz możliwe do zastosowania przez nauczyciela podejścia do nauczania, koncentrując swoją uwagę na konsekwencjach tych podejść do realizacji programu szkolnego.
- Porównaj poszczególne style nauczania (zamknięty, ramowy, negocjacyjny) stosując sporządzoną przez siebie listę kryteriów.
- Sformułuj przykłady celów ogólnych i szczegółowych w odniesieniu do treści tego rozdziału. Celom ogólnym nadaj postać ideałów lub zadań, cele szczegółowe przedstaw w postaci operacyjnej i nieoperacyjnej.
- Uzasadnij pogląd: „dla uczniów edukacja szkolna ma sens o tyle, o ile gwarantuje im uzyskanie profesjonalnego wsparcia w zakresie ich własnego uczenia się” (s. 172).
- Sporządź listę sytuacji dydaktycznych, w których mogą znaleźć zastosowanie poszczególne wzory uczenia się (behawioralne, procesualno-poznawcze, synergia, całościowe uczenie się).
- Porównaj planowanie, które ma charakter liniowy z nieliniowym modelem planowania.
- Według B. D. Gołębniak „wygląd klasy to rodzaj świadectwa przynależności pracującego w niej nauczyciela do określonej orientacji pedagogicznej” (s. 194). Przedstaw wygląd klas szkolnych odzwierciedlający różne orientacje pedagogiczne, różne style nauczania, różne wzory uczenia się.
- Wybierz jedną z technik nauczycielskich poszukiwań, które zostały przedstawione w tym rozdziale i spróbuj zaprojektować jej wykorzystanie do badania własnego nauczania. Jakie rezultaty możesz uzyskać poprzez wykorzystanie tej techniki? Dlaczego właśnie ją wybrałeś?