Najważniejsze terminy
następne » | ||
- gry dydaktyczne
metody prowadzenia zajęć dydaktycznych; wyróżnia się następujące rodzaje gier dydaktycznych: symulacyjne, mające charakter retrospektywny i autentyczny; sytuacyjne, mające charakter prospektywny i prognostyczny; inscenizacyjne; burzę mózgów.
- gry komputerowe
gry dydaktyczne wymagające użycia komputera.
- kompetentne słuchanie
warunek sine qua non każdej rozmowy; umiejętność, która może być rozwijana w trakcie różnych sytuacji dydaktycznych.
- konspekt
szczegółowy plan lekcji charakterystyczny dla nauczania przedmiotowego.
- mapa poznawcza
przedstawienie informacji tekstowej w formie graficznej.
- metoda kontekstualna
metoda polegająca na włączeniu nowych słów w dobrze znany kontekst językowy, sięga się w niej po materiał dobrze znany, szuka skojarzeń z nowym i obmyśla różnorakie powiązania.
- mnemotechnika
strategia wspomagająca zapamiętywanie materiału, który początkowo może się wydać bezsensowny; pomaga ona zakotwiczać wiadomości i pomysły w pamięci długotrwałej; ważne jest znalezienie i poddanie wizualizacji tzw. słów kluczowych.
- nauczanie bezpośrednie
nauczanie oparte na pokazie i ćwiczeniach w wykonywaniu określonej czynności.
- nauczanie programowane
metoda sterowania procesem uczenia się uczniów za pomocą tekstu programowanego (programu), czyli zbioru powiązanych ze sobą logicznie i merytorycznie jednostek informacji na określony temat, którego ekspozycji służą specjalne urządzenia lub odpowiednio skonstruowane podręczniki.
- nieliniowy model planowania
model pojawiający się w orientacji humanistycznej i refleksyjnej; skupia się on na takich elementach nauczania, jak: organizacja (czasu i przestrzeni), komunikowanie się, strategie nauczania; model ten dostrzega zmienność i unikatowość sytuacji edukacyjnej.
- pedagogika Gestalt
inaczej: pedagogika postaci; koncepcja pedagogiczna przyjmująca, że człowiek jako jedność psychofizyczna formuje swą tożsamość poprzez interakcje ze społecznym i ekologicznym środowiskiem; interakcje te, nazywane „kontaktem”, polegają na twórczym, obustronnym dostosowaniu między organizmem a otoczeniem.
- postpopperyzm
nurt filozoficzny, do którego zaliczane są analizy epistemologiczne takich filozofów, jak T. Kuhn, I. Lakatos, P. Fayerabend; przyczynia się on do demistyfikacji „nabożnego” stosunku do nauki.
następne » |