Najważniejsze terminy
następne » | ||
- analogie bezpośrednie
proste porównanie w rodzaju: dlaczego coś jest podobne do czegoś pochodzącego z zupełnie innej klasy zjawisk, przedmiotów; porównywanie dwóch obiektów lub pojęć służy przełożeniu cech danej sytuacji na inną po to, by odkryć nowe punkty widzenia na nie.
- analogie personalne
analogie polegające na wyobrażaniu sobie, że jest się daną rzeczą czy zjawiskiem, chodzi tu o wczucie się w porównywane obiekty.
- analogie symboliczne (tzw. oksymorony)
zestawienia wyrazów o przeciwstawnym znaczeniu; opis obiektu w taki sposób, aby jedno słowo pozostawało w sprzeczności z drugim, co umożliwia spojrzenie na dane zagadnienie z jak najszerszej perspektywy.
- cele kształcenia
zamierzony przez nauczyciela stan rozwojowy uczącego się w sferze poznawczej, emocjonalnej i psychomotorycznej, przedstawiający zakres nowej wiedzy, umiejętności, zdolności i postaw.
- cele nieoperacyjne
cele kształcenia odnoszące się do jakości mniej uchwytnych; pozostawiając rezultat końcowy bardziej otwartym nie specyfikują one wprost wyników podjętych przez ucznia operacji i nie pozwalają nauczycielowi ocenić, czy jego cele zostały osiągnięte.
- cele ogólne
cele kształcenia odnoszące się do intencji i zamiarów edukacyjnych na poziomie ogólnym, zarówno długo-, jak i krótkoterminowych; mogą one funkcjonować na różnym poziomie ogólności; na najwyższym poziomie mają charakter ideałów wskazujących na jakieś idealne dobro, wartości, które nadają kierunek podejmowanym procesom pedagogicznym; na niższym poziomie ogólności formułowane są zadania rozumiane jako wytyczne do realizacji określonych zamiarów.
- cele operacyjne
cele kształcenia wskazujące konkretne (mierzalne) zachowania uczniów, będące dowodem osiągnięcia celu.
- cele szczegółowe
cele kształcenia stanowiące próbę przełożenia intencji na uchwytne kategorie, niezbędne do planowania toku zajęć – pojedynczych lekcji lub jednostek metodycznych, od których zależy następnie realizacja całości projektu; mogą one być operacyjne lub nieoperacyjne.
- człowiek Turinga
istota będąca jedynie procesem informacji, traktująca swe otoczenie jako informacje do przetworzenia.
- dyskusja
rozmowa uczniów i nauczyciela na temat treści nauczania.
- ewaluacja
ocena wartości procesów i zdarzeń edukacyjnych.
- formuła AZTS
zasada stosowana do formułowania celów operacyjnych; A – adresat (kto ma demonstrować dane zachowanie); Z – zadanie stawiane uczniom; T – treść; S – standard wykonania.
następne » |