Najważniejsze terminy
- stadium postkonwencjonalne
stadium rozwoju zawodowego nauczyciela, w którym następuje faza twórczego przekraczania roli zawodowej.
- stadium przedkonwencjonalne
stadium rozwoju zawodowego nauczyciela, w którym następuje wchodzenie w rolę zawodową.
- uczeń
jednostka ucząca się pod kierunkiem innej osoby, uważanej za nauczyciela; w tekście pojmowany jako osoba w całości indywidualna, niepowtarzalna, nauczyciel pomaga mu w rozwoju.
- wiedza praktyczno-moralna
rodzaj doświadczenia, które nabywamy w praktyce komunikacyjnej w szeroko pojętym dialogu i które daje znać o sobie w trojaki sposób.
- wiedza techniczna (techniczno-analityczna)
doświadczenie ukazujące świat (rzeczy, innych ludzi i nas samych) jako przedmiot naszych sprawczych oddziaływań, instancją tej wiedzy jest pytanie o możliwość osiągania ustanawianych przez człowieka celów.
- wspomaganie nauczycieli w rozwoju
zastępcze określenie kształcenia, dokształcania, doskonalenia zawodowego, odnosi się do działalności, którą zazwyczaj określa się trzema pojęciami: kształcenie, dokształcanie, doskonalenie.