Zagadnienia do dyskusji
- Dlaczego pojęcia „kształcenie”, „dokształcanie”, „doskonalenie zawodowe” Robert Kwaśnica proponuje zastąpić określeniem „wspomaganie rozwoju”?
- Co wynika z faktu, że nauczyciel działa w sytuacjach niepowtarzalnych (otwartych, niestereotypowych)?
- Dlaczego nadrzędną pozycję w zawodzie nauczycielskim zajmują kompetencje praktyczno-moralne?
- Jakie konsekwencje dla kształcenia nauczycieli ma fakt, że kompetencji praktyczno-moralnych nie można przekazać w taki sposób, w jaki przekazuje się kompetencje techniczne?
- Czy zasadne jest przypuszczenie sformułowane przez Roberta Kwaśnicę, że dominującą tendencją wśród nauczycieli jest „absolutyzacja kompetencji technicznych oraz głębokie zaniedbanie i niewykorzystanie kompetencji praktyczno-moralnych” (s. 310)? Jakie zmiany zaobserwować można w tym zakresie po reformie systemu edukacyjnego w Polsce zapoczątkowanej w roku 1999?