Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- zdefiniować terminy myślenie i wiedza oraz określić różnice między nimi;
- wskazać, jakie pytania sięgają do podstaw myślenia o nauczycielu i dotyczą swoistości jego zawodu;
- wyróżnić pojęcia odnoszące się do określenia „wspomaganie nauczycieli w rozwoju” i określić, co one oznaczają we wspomaganiu nauczycieli;
- zdefiniować termin „pełne przygotowanie zawodowe” i ustalić, czy można je odnieść do zawodu nauczyciela;
- wymienić powody, które przesądzają o swoistości zawodu nauczyciela;
- wyróżnić typy kompetencji, które powinien posiadać nauczyciel, stosując rozróżnienie wiedzy według koncepcji dwóch racjonalności;
- wskazać, jakie kompetencje należą do grupy kompetencji praktyczno- moralnych;
- wskazać, jakie kompetencje należą do grupy kompetencji technicznych;
- określić, jaka grupa kompetencji pełni nadrzędną rolę w zawodzie nauczyciela;
- scharakteryzować, na czym polega rozwój zawodowy nauczycieli;
- wyróżnić stadia rozwoju, wyodrębniane według linii rozwojowych kompetencji tworzących zawód nauczycielski i opisać je;
- wskazać, dlaczego należy całościowo myśleć o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju;
- zdefiniować termin „otoczenie” i określić jego wpływ na wspomaganie nauczycieli w rozwoju;
- wyróżnić elementy, które powinna uwzględniać działalność edukacyjna mająca na celu wspomaganie nauczycieli w rozwoju;
- podać znaczenie zwrotu: „zrozumieć własne lub czyjeś zaawansowanie w rozwoju”;
- wymienić przejawy tendencji polegającej na absolutyzacji kompetencji technicznych oraz głębokim zaniedbaniu i niewykorzystaniu kompetencji praktyczno-moralnych.