Najważniejsze terminy

znajdź termin     
gimnazjum klasyczne

najlepszy typ szkoły średniej w XIX wieku; w szkole tej wyżej ceniono kształcenie formalne (funkcjonalne) aniżeli materialne, swoistą wartość kształcącą przypisano w niej nauczaniu języków starożytnych, a zwłaszcza greckiego. Do kultu języków antycznych dołączono także kult języka ojczystego. Dowód ukończenia gimnazjum stanowił egzamin dojrzałości, który został wprowadzony oficjalnie w 1812 roku, był on jednocześnie traktowany jako warunek umożliwiający wstęp na uniwersytet.

kulturkampf

(niem.: walka o kulturę), nazwa polityki i walki ideologicznej prowadzonej w latach 1871-1878 w Niemczech z inicjatywy kanclerza O. Von Bismarcka oraz kręgów liberalnych, popierających jego rządy, przeciw opozycji katolickiej.

liceum

typ klasycznej szkoły średniej, która pojawiła się we Francji na początku XIX wieku.

neohumanizm

nurt filozoficzno-kulturalny, którego podstawą stały się prowadzone na przełomie XVIII i XIX wieku przez Francuzów, Niemców, Anglików i Holendrów badania naukowe nad dziejami kultury, myśli i estetyki starożytnej. Neohumanizm zwracał się do źródeł i korzeni helleńskich, aby na tej podstawie „odrodzić” współczesnego sobie człowieka, po to by budować nowy ideał wewnętrznie i zewnętrznie harmonijnie rozwiniętej osobowości ludzkiej na wzór starożytnych Hellenów, którzy odznaczali się zarówno dzielnością ducha, jak i ciała, byli wrażliwi na piękno i dobro.

politechnika

uczelnia kształcąca do coraz bardziej zróżnicowanych zawodów inżynierskich; pierwsza politechnika powstała pod koniec XVIII wieku w Paryżu, w XIX wieku politechniki naśladowały naukową i dydaktyczną organizację uniwersytetów: kształciły inżynierów na wysokim poziomie i prowadziły badania naukowe w wielu specjalnościach.

pozytywizm

prąd filozoficzny, któremu początek dał August Comte (1798-1857), filozofia Comte’a trzymała się faktów i unikała spekulacji, podejmowała ona tematy „pożyteczne”, chciała bowiem służyć polepszaniu życia człowieka. Dewizami filozofii Comte’a były: ludzkość, porządek, postęp.

pruskie regulatywy szkolne

ustawa szkolna z 1854 r., cofająca postępowe zmiany w szkolnictwie i kształceniu nauczycieli, nadawała ona oświacie kształt reakcyjny.

public schools

typ prywatnej internatowej klasycznej szkoły „fundacyjnej”, ukształtowany w Anglii na początku XIX wieku, a następnie udoskonalony przez wielostronne reformy Thomasa Arnolda, rektora sławnej szkoły w Rugby.

system monitorialny

system wzajemnego nauczania się dzieci, którego twórcami byli Andrew Bell i Joseph Lancaster; powstał on około 1800 r. w Anglii. Nauczanie w tym systemie odbywało się w dużej sali, w której tłum dzieci dzielił się na grupy wedle wieku i pojętności. Nauczyciel wyuczał najstarszych i najzdolniejszych, a ci z kolei uczyli młodszych.

szkoła realna

inaczej gimnazjum realne, typ szkoły średniej, którego początki sięgają XVIII wieku w Niemczech i reform oświatowych Wielkiej Rewolucji Francuskiej, jest to typ szkoły średniej bardziej praktycznej niż gimnazjum klasyczne, szkoła ta wyposaża w znajomość języków nowożytnych oraz akcentuje w programie nauczania nauki przyrodnicze: biologię, chemię, fizykę i geologię.

uniwersytety typu francuskiego

uczelnie, które wzięły początek w reformach napoleońskich, miały one charakter wyższych szkół specjalistycznych, zawodowych, kształcących dla państwa urzędników, lekarzy, nauczycieli itd. Ich zadaniem nie było prowadzenie badań naukowych.

uniwersytety typu niemieckiego

uczelnie ukształtowane na następujących zasadach: wolności głoszenia z katedry uniwersyteckiej przekonań naukowych profesora, traktowania uniwersytetu jako instytucji badawczej a zarazem szkoły najwyższej. Oparte na tych zasadach uniwersytety miały za zadanie: rozwijać badania naukowe i pielęgnować atmosferę twórczości naukowej, kształcić uczonych, kształcić na najwyższym poziomie fachowców potrzebnych w rozmaitych dziedzinach gospodarki i kultury narodowej.

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88