Zadania do wykonania
- Korzystając z treści tego rozdziału oraz odwołując się do wiedzy, jaką wyniosłeś z lekcji historii ze szkoły średniej, porównaj sytuację szkolnictwa na ziemiach polskich w poszczególnych zaborach. Dokonując porównania uwzględnij takie kryteria, jak: pedagogia (praktyka wychowania).
- Analizując fragment rozdziału poświęcony szkolnictwu w zaborze rosyjskim oraz korzystając z opracowania pod redakcją Stefana Kieniewicza (Dzieje Uniwersytetu Warszawskiego 1807-1915) spróbuj odtworzyć dzieje Uniwersytetu Warszawskiego w okresie zaborów. Wskaż najważniejsze wydarzenia w życiu tej uczelni od momentu powstania do momentu uzyskania przez Polskę niepodległości.
- Na przełomie XVIII i XIX wieku w szkolnictwie średnim rozgorzały spory między tzw. klasykami, czyli zwolennikami totalnego kształcenia „klasycznego” (formalnego) a tzw. utrakwistami, którzy domagali się, aby do programu szkoły średniej włączyć szeroki zakres wiedzy realnej, a zwłaszcza nauki przyrodnicze, które czyniły w tym czasie ogromne postępy. Ustal przyczynę (przyczyny) tych sporów. Jaki typ kształcenia pojawił się w wyniku dyskusji między klasykami a utrakwistami?
- Według Stefana Wołoszyna „Teoretyczne i dydaktyczne podstawy nauczania i wychowania gimnazjalnego wypracował jeden z najwybitniejszych i najgłośniejszych pedagogów XIX w. – Johann Friedrich Herbart (1776-1841)” (s. 139). Sięgnij do Pism pedagogicznych J.F. Herbarta (w tłumaczeniu B. Nawroczyńskiego i T. Stery, Wrocław 1967) i odtwórz na tej podstawie poglądy Herbarta na kształcenie gimnazjalne.