Zagadnienia do dyskusji
- Jakie zjawiska i procesy sprawiły, że w XIX wieku miało miejsce upowszechnianie i demokratyzowanie się szkolnictwa?
- Dlaczego Johann Heinrich Pestalozzi nazywany jest „wielkim ojcem” nowoczesnej powszechnej ogólnokształcącej szkoły początkowej?
- Według Stefana Wołoszyna: Rozczarowanie społeczne „zwycięstwem rozumu” wieku oświecenia pobudza wielu intelektualistów do tworzenia utopijnych wizji społeczności samorządnej, zorganizowanej na podstawie zdolności jej członków, a nie posiadanego majątku (s. 141). Co było przyczyną owego rozczarowania „zwycięstwem rozumu”? Dlaczego reakcją na to rozczarowanie były tworzone w teorii i praktyce utopie pedagogiczne?
- Dlaczego szkolnictwo w zaborze austriackim w I połowie XIX wieku było intensywnie germanizowane, a w II połowie tego wieku uzyskało znaczną autonomię?
- Jednym z autorów, którego prace posłużyły uzasadnieniu potrzeby kształcenia realnego był Herbert Spencer. W swoim dziele O wychowaniu umysłowym, moralnym i fizycznym sformułował on pogląd, że wychowanie powinno przygotowywać ludzi zdolnych „do walki o byt”, którzy potrafią osiągać sukces i powodzenie w swojej działalności. Na ile aktualny jest współcześnie pogląd H. Spencera? Czy nadal należy uczyć tego, co pomoże w walce życiowej?