Zadania do wykonania
- Według Stefana Wołoszyna pedagogika i filozofia wychowania zawdzięczają humanizmowi epoki odrodzenia ideę uprzywilejowania człowieka we wszechświecie, a w samym człowieku – uprzywilejowania rozumu, inteligencji, woli działania; tego wszystkiego, dzięki czemu człowiek staje się „panem stworzenia” i „rzeźbiarzem samego siebie”. Spróbuj dowieść prawdziwości tej tezy odwołując się do literatury humanizmu.
- Sięgnij do dzieła Andrzeja Frycza Modrzewskiego O poprawie Rzeczypospolitej. Przeczytaj księgę V „O szkole”. Przeanalizuj przedstawione w niej poglądy, koncentrując swoją uwagę na proponowanych przez Modrzewskiego reformach szkoły.
- Jan Amos Komeński w swoim dziele Pampaedia proponuje jednolity i powszechny ustrój edukacji przez całe życie. Proponowany przez Komeńskiego ustrój został uszeregowany w siedmiu szkołach: szkole narodzin dziecka dla rodziców; szkole macierzyńskiej (dziecięctwa), szkole chłopięctwa (od 6 do 12 roku życia), szkole wieku dojrzewania (czyli gimnazjum), szkole wieku młodzieńczego (czyli akademii), szkole wieku męskiego (czyli praktyki życia), szkole szczęśliwej starości. Całość miała wieńczyć szkoła dobrej śmierci (pozwalającej godnie przenieść się do świata wiecznego). Porównaj proponowaną przez J.A. Komeńskiego periodyzację życia ludzkiego z okresami, jakie w życiu człowieka wyróżnia współczesna psychologia rozwoju (patrz prace: A. Brzezińskiej, J. Trempały, M. Kielar-Turskiej i innych). Co wynika z takiego porównania? Na ile aktualna jest periodyzacja zaproponowana przez J.A. Komeńskiego?