Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- wskazać czynniki, które zrewolucjonizowały życie europejskie w XIV, XV i XVI wieku i doprowadziły do pojawienia się humanizmu;
- określić rolę, jaką odegrała Boska komedia Dantego Alighieri w pojawieniu się renesansowego humanizmu;
- wskazać ideę, którą filozofia wychowania i pedagogika zawdzięczają renesansowemu humanizmowi;
- określić rolę, jaką w utopijnych wizjach świata tworzonych w okresie renesansu miały odgrywać nauka i oświata;
- wymienić zadania, które przypisywał wychowaniu Erazm z Rotterdamu;
- odpowiedzieć na pytanie, kto stał się wcieleniem humanistycznego ideału wychowania;
- opisać wzorce szkół humanistycznych, które stworzyli Melanchton i Sturm;
- scharakteryzować humanistyczny ruch edukacyjny na ziemiach polskich;
- wymienić dyscypliny naukowe i metody poznania naukowego, które rozwijały się najintensywniej w okresie renesansu;
- wskazać rozprawy, w których znalazła odzwierciedlenie polska myśl polityczno-oświatowa i pedagogiczna w okresie renesansu;
- scharakteryzować, w jaki sposób chciał naprawiać Rzeczypospolitą Andrzej Frycz Modrzewski;
- opisać zawartość księgi V („O szkole”), wchodzącej w skład dzieła Andrzeja Frycza Modrzewskiego O poprawie Rzeczypospolitej ksiąg pięć;
- wymienić wydarzenia, które sprawiły, że Jan Amos Komeński znalazł się w Lesznie Wielkopolskim;
- określić wkład Jana Amosa Komeńskiego do pedagogiki i pedagogii.