Scenariusze ćwiczeń i zagadnienia do dyskusji
Scenariusze:
- Sięgnij do książki A. Nalaskowskiego Przestrzenie i miejsca szkoły
(Kraków 2002), którą przywołuje w swoim tekście K. Rubacha. Na podstawie jej treści spróbuj zilustrować etapy wyróżniane w obserwacji etnograficznej (orientacji w terenie, wyodrębniania elementów zogniskowanych, selektywny).
- Wykorzystując podział na badania, w których wykorzystuje się ilościowe i jakościowe metody zbierania danych zaproponuj badania, w których mogą być wykorzystane metody: ilościowe, jakościowe, oba rodzaje metod. W tym ostatnim przypadku określ, jakie strategie łączenia badań jakościowych i ilościowych proponujesz zastosować.
- Poszukaj wśród prac z zakresu pedagogiki takich, które byłyby raportami z badań, w których wykorzystano ilościowe metody zbierania danych (np. obserwację, ankietę, test). Zrekonstruuj zastosowany przez autorów tych raportów sposób postępowania badawczego, próbując ustalić, czy znalazły w nich zastosowanie wszystkie czynności, o których wspomina K. Rubacha na stronie 48 podręcznika.
- Rozdział 2 zatytułowany jest „Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych”. Wykorzystując ustalenia K. Konarzewskiego, zawarte w jego książce Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna (Warszawa 2000) spróbuj przyporządkować poszczególnym metodom zbierania danych metody ich analizy. Efekt swojej pracy przedstaw w tabeli.
Zagadnienia do dyskusji:
- Jakie konsekwencje dla możliwości uprawiania badań naukowych w pedagogice wynikają z faktu, że dyscyplina ta należy do grupy nauk humanistycznych i społecznych?
- Co to znaczy, że badacza można porównać do „majsterkowicza” lub „dziecka bawiącego się puzzlami”?
- Jakie kryteria decydują o poprawności badań jakościowych?
- Jakie czynniki zadecydowały o dominacji badań wykorzystujących ilościowe metody zbierania danych w polskiej pedagogice do lat 90. XX wieku?
Pedagogika. T. 1-2
Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego
Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.
więcej »
Materiały dla studentów
Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.
więcej »
Materiały dla wykładowców
Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.
więcej »
ibuk